Sinds 1 november 2020 staat er een BMW GS R1200 in de garage. Een all-road adventure motorfiets.
Was er nog plek in de garage? Nou de Pan America komt er aan en om die reden heb ik de Road King verkocht en was er ruimte in de garage. Deze All-road bike geeft al jaren de toon aan in dit segment, het best verkochte model motorfiets, in elk geval in Nederland.
De motor waar ik tegen aan ben gelopen is een 2008 motor, compleet volgehangen met echt veel opties. In de volgende blog kom ik daar nog op terug. De 2 cilinder boxermotor heeft net geen 70.000 kilometer gelopen, is volgens het aanwezige boekje goed onderhouden en ziet er natuurlijk best wel goed uit.
De eerste kilometers die ik met de GS heb gereden geven een aardig beeld waarom deze All-road, en ook de GS Adventure, zo populair maakt. De GS zal bij 90% van de rijders het asfalt niet afkomen, en daar heb ik zelf dus ook de eerste tank op leeg gereden. De vering kan in 3 modus gezet worden maar het verschil op de gewone wegen is nauwelijks merkbaar. In standje sport stuurt de GS net even lekkerder door strakke korte en snelle bochten, zoals ik die heb gereden in Spaarnwoude onder de rook van Haarlem. Maar de standen normaal en comfort geven daarin ook genoeg feeling aan de motor.
Het ABS systeem is ook instelbaar, dit zal voornamelijk gebruikt worden wanneer je van de verharde wegen afgaat en heb ik dus nog niet geprobeerd.
Het koffersysteem van mijn GS is goed over nagedacht, zelfs al 12 jaar geleden ;-)
Door een schuifsysteem kunnen de koffers een stuk groter gemaakt worden, zowel de zijkoffers waarin in de ene op dat moment een integraal helm past, als ook de topkoffer.
Een zeer complete motorfiets voor dagelijks gebruik
Mijn GS heeft een GPS navigatie systeem gemonteerd. Een losse navigatie van Fodspecial, model MG40. Ik denk dat ik deze snel ga vervangen door een van mijn Garmin modellen, want het ziet er leuk uit, maar de accu is op en het model is ook sterk verouderd en heeft wel hele kleine lettertjes.
Afijn, een BMW, een GS, dus wel wat anders als een Harley. Maar de zit is goed, even wennen aan de houding naar het stuur. De handelbaarheid is gewoon goed en zal ik in een van mijn volgende blogs verder op terug komen. Het is zeker een motorfiets die ik kan gebruiken voor mijn bochtentraining als ook voor een Ride 2 Eat ergens in Europe, en dan met een tentje of mijn hangmat mee en gaan.
Een motorfiets die zeer geschikt is voor dagelijks gebruik.