Zoals in mijn vorige blog (Nieuwe Ohlins achter veren) al geschreven heeft mijn Road King Classic een nieuwe set achterveren en wel de Öhlins HD 772. Deze vering is specifiek ontworpen voor de Harley-Davidson touring modellen FLH/FLT, dus uit een serie van ruim 300 verschillende schokbrekers zou dit de juiste voor mijn fiets moeten zijn. Monteren was zo gedaan en het instellen werd door de monteur van West Coast Motors gedaan. Even instellen, proefzitten en kijken of de veerdemping 3 centimeter is, en klaar.
Maar nu ga ik me voorbereiden op een vakantie met mijn dochter van 15. Dus de motor wordt een heel stuk extra belast en daarom zal de vering en demping opnieuw ingesteld moeten worden. Hiervoor raadpleeg ik de handleiding van HD 772 die ik kan vinden op de Öhlins website.
Er zijn 2 punten van instellen, de R1 en de L instelling. De R1 zorgt voor de terug demping van de vering en wordt middels een draaiwiel ingesteld, deze is onderaan de vering te vinden. De andere is de L en dit is voor de veerlengte, de instelling hiervan wordt gedaan met een meegeleverde pin en kan je boven aan de vering vinden.
Het beste is om de vering op de motor in te stellen op het moment dat de motor volledig beladen is, dus met bagage en met rijder en passagier. Een handig methode is om de motor met de voorkant 5 meter van een muur te plaatsen en dan lampen aan zetten in onbelaste toestand of zonder bagage en met 1 rijder, zoals de motor standaard ingesteld zou staan. Hierna bagage plaatsen en met de duo rijder plaats nemen op de motor, met de lamp aan wordt dan op de muur aangegeven hoever de preload van de vering ingesteld moet worden.
De preload wordt ingesteld met de bovenste ring, je hebt hiervoor de meegeleverde pin gebruiken.
Mocht het nodig zijn om de demping aan te passen, vanwege de hogere belasting, dan kan dit gedaan worden met de draaiwiel onder aan de vering.