Termen als Dualsport, all-road en adventure bikes worden regelmatig door elkaar gebruikt. Maar hoe zit het nou echt met die definities
Dual sport is een wegmotor ontworpen voor zowel on-road als off-road. Dus een motor met richtingaanwijzers, nummerplaat, spiegels, snelheidsmeter en dergelijke.
En de all-road motorfiets is ook gemaakt voor zowel op als van de weg rijden.
In de jaren 1900, het begin van de ontwikkeling van gemotoriseerde viertuigen, waren er nog geen verharde wegen, dus alles reed eigenlijk off-road. Rond 1940 werd het wegennetwerk steeds groter, verhard en dus beter, waardoor ook de motorfietsen steeds luxer en zwaarder werden. In de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw kwamen de Engelse fabrikanten zoals BSA, Triumph en Norton met motorfietsen die nu scramblers heten, hogere uitlaten, iets hogere vering en met motorblokken van 350cc ook een stuk lichter. Eind jaren 60 kwamen fabrikanten met enduro fietsen, die goed in het trial werk waren. In Amerika werd dat segment met wegmotoren voor dirt-bikes groter en zo groeide het dual sport segment.
In 1980 kwam BMW met de R80G/S, een zwaardere enduro motor die door de overwinning in de Parijs-Dakar Rally zeer geschikt was voor off-road rijden. Hierna volgden andere fabrikanten met hun versies, zoals de lichtere Suzuki DL.
En zo kan je op dit moment de Dual Sport categorie motorfietsen opdelen in 3 groepen: de lichtgewicht, motorfietsen tussen de 100 en 150 kilo, en het dichtstbij de pure trail motoren.
Middelgewicht, motoren van 150 tot 200 kilo. In dit segment vindt je motoren met 500 tot 800 cc motorblokken.
Het zware segment. De straatmotor met een motor boven de 900cc. Juist deze motorfietsen worden adventure of adventure-touring genoemd in de advertenties door de marketing afdelingen van de fabrikanten.
De dual sport of adventure motorfiets kenmerkt zich tevens door vering die een langere weg heeft dan een 'gewone' straatmotor, versterkt frame, valbeugels en beschermplaten. Ook robuuste koffers op de motor zijn een toevoeging voor de adventure motorfiets.
Het tour comfort is minder op een dual sport in vergelijking met een bijvoorbeeld Goldwing of een RT.
De supermoto, of supermotard of motard, is een motorcross motor die geschikt is gemaakt voor de weg. En valt eigenlijk meer tussen super-sport en dual-sport. Je zal dit type motor niet zo heel snel off-road vinden.
Een trailmotor is niet een trialmotor. Waar trail staat voor gebaand pad. Een motor dus voor het all-road of off-road segment. Een trialmotor wordt gebruikt om parcoursen te rijden waar vaardigheid boven snelheid staat. Een trialmotor is meestal niet goedgekeurd voor de straat.
Een andere naam voor de trailmotor is ook wel scrambler. De naam scrambler komt uit de jaren 50 en 60, waar de motorfabrikant de straatmotor voorzag van hogere vering voor een hogere bodemvrijheid, terreinbanden en vaak uitlaten die hoger geplaatst waren om bijvoorbeeld door water te rijden.
De enduro motor is een andere naam voor dual-sport. Maar vallen daarbij wel meer in het middelgewicht segment.
De all-road motorfiets is zoals de naam al aangeeft geschikt voor zowel de straat als het gedeelte waar geen verharde ondergrond is, het off-road gedeelte. Er worden ook hier weer 2 categorieën aangegeven, de lichte all-road en de zware all-road. De lichte allroad is dus eigenlijk een middelgewicht enduro en de zware all-road is dan een "zwaargewicht" enduro.
En om het allemaal eenvoudiger te maken, ahum, kennen we ook de adventure bike. Dit zijn over het algemeen zware all-road motorfietsen met koffers en valbeugels die het geschikt maken voor verre vakanties op de motor. De adventure bike is niet direct geschikt voor het betere off-road werk, vanwege het hoge standaard gewicht van de motorfiets.