Met de voor 2021 aangekondigde Harley-Davidson Pan America wordt het druk in het adventure motorfietsen segment. 

De Pan America zal het direct gaan opnemen met de BMW GS, maar zeker ook met de Yamaha Ténéré en de Ducati Multistrada. Waar de BMW GS al jaren de top ranking aanvoert in dit adventure segment, heeft in 2020 Yamaha goeie zaken gedaan met de vernieuwde Super Ténéré. Maar in 2020 waren ook nieuwe modellen van Moto Guzzi, Triumph en KTM op de markt gekomen. 

Hieronder het lijstje van de concurrenten van de nieuwe Pan America, maar ook de alternatieven voor all-road en adventure motorfietsen, die met een beetje goed zoeken tweedehands te verkrijgen zijn.

De definitie van all-road, dual sport en supermoto kan je HIER vinden.

 

Royal Enfield HimalayanRoyal Enfield Himalayan

De lichtste echte all-road adventure bike in de lijst. Met het 411cc motorblok kan deze motor goed meekomen in het off-road segment. De eencilinder perst er een nette 24 pk uit, maar door het gewicht van 185kg is het een goed handelbare motorfiets geworden. Vanaf 2015 is deze uit India afkomstige krachtpatser al een waardige en met koffers en al oogt het ook als een stoere adventure bike. Met een prijs van € 5849 is het ook een aantrekkelijk alternatief voor de Italiaanse, Duitse en Japanse alternatieven in de lijst.

Triumph Tiger

Tiger 900 & Tiger 1200 XCaDe 900 cc motorfiets van Triumph in het ADV segment, waarbij de introductie van de Tiger Explorer in 1993 was. Het eerste model was beschikbaar tot 2003. Het meest recente model van de Tiger is de met 800cc driecilinder met 95pk en een gewicht van 208 kilo (leeg) en een tank van 19 liter. In 2020 werd de nieuwe Tiger gepresenteerd en de 900 Rally Range is de off-road broer in de familie en begint bij € 16.300.

In 2011 presenteerde Triumph ook de grotere broer van de 900, de 1200 Eplorer (in 2017 zou de tussennaam Explorer komen te vervallen). De Tiger 1200 XCa is tegenwoordig het top adventure model in de serie en heeft een start prijs van € 24.200, al begint de standaard Tiger 1200 bij € 18.400.

 

Bultaco Sherpa TBultaco Sherpa T

De Spaanse motorfabrikant Bultaco bestaat nog steeds (na enkele herstarts) en maakt nog steeds bijzondere motorfietsen. De Sherpa T wordt aangedreven door een 237 cc een-cilinder tweetakt motorblok. Het blok, dat een piekvermogen van 15 pk kon leveren, was gekoppeld aan een vijf-versnellingsbak. Zeer vooruitstrevend voor die tijd, denk aan eind jaren 60 van de vorige eeuw.

Naast de Sherpa leverde Bultaco ook nog de Pursang. De Pursang werd geleverd met een 360 of 370cc motorblok. Eigenlijk was de Pursang uit 1965 een van de eerste scramblers zoals we die nu kennen van de huidige motorfiets fabrikanten. Het was een van de meest populaire modellen in de verkoop in Amerika.

De Bultaco motorfietsen zijn eigenlijk meer trial fietsen dan enduro of dualsport, dus lage snelheid en overal kunnen (door) rijden.

 

Aprilia Caponard ETV1000Aprilia Caponard ETV1000

De ETV1000 van Aprilia is een vergeten offroad motorfiets. In 2001 gepresenteerd en in 2007 werd de stekker er alweer uitgehaald. Wellicht kwam dit door het rotax v-twin motorblok. Goed voor 100pk maar betrouwbaarheid was niet echt een sterk punt. In 2015 werd wederom door Aprilia de Caponard gepresenteerd, nu als 1200 Rally. Deze zag er ook veel adventure en sportmotor uit.

De geruchten machine loopt echter al een tijdje voor Aprilia. De verwachting is dat in 2022 de Aprilia Tuareg 660 op de markt komt. Een nieuwe adventure fiets dus, met het hart uit de RS660 en Tuono 660, dus de parallel twin met ongeveer 100 pk. Dus nog even wachten op deze allroad fiets.

 

Benelli Tre K 1130 AmazonasBenelli Tre-K 1130 Amazonas

Een mond vol voor een adventure bike, maar vorm gegeven in Italië en gemaakt in China. Het driecilinder motorblok met ongeveer 125pk is een bekende in de Benelli serie, en voldoet. De kleinere versie van dit blok is de 900cc. De Tre-K 1130 is echter meer een cross-over motorfiets dan een off-road model. In Amazonas uitvoering, de driedelige kofferset, doet het wel stoer genoeg aan. De Amazonas werd van 2007 tot 2015 geleverd.

 

Kawasaki Versys Tourer

Kawasaki KLV1000 & Versys Tourer

De Versys van Kawasaki rolt in verschillende uitvoeringen uit de Japanse fabriek. De Tourer uitvoering is de meer adventure motorfiets en komt in 650 cc uitvoering als ook in 1000 cc. De 650cc 70pk tourer met koffers en handkappen ziet er lekker uit, maar opschieten op de snelweg doe je toch met de 1000 cc broer, in de Grand Tourer uitvoering met 3 koffers, kek ledlampjes en een extra buitenframe ziet het er net wat lekkerder uit. De Versys zal in 2021 vernieuwd worden, waarbij het model als 650 geboren in 2007, dus door blijft gaan. Huidige prijs van de 1000 SE Grand Tourer is € 19.699

Kawasaki KLV1000

Niet echt een Kawasaki maar een rebadged Suzuki DL1000 V-Strom. Tussen 2004 en 2006 werd de Suzuki ook als Kawasaki verkocht, dit naar aanleiding van de samenwerking tussen de twee Japanse fabrikanten. Kawasaki verbeterde het instrumenten paneel, maakte het windscherm instelbaar en leverde de KLV1000 alleen in oranje. Vanwege de exclusiviteit kan de prijs aardig oplopen.

 

Moto Morini GranPasso 1200Moto Morini Granpasso 1200

De wie? Moto Morini is in 1969 opgericht, in 1987 overgenomen door Gagiva en later dus door Ducati. En tja over smaak valt niet te twisten en dus werd deze Italiaanse allroader in 2008 op de markt gegooid. Niet lang, want verkopen deed het niet echt, dus in 2009 werd de laatste Granpasso gebouwd. Het motorblok was een v-twin met een hoek van 86 graden, was 1187 cc groot en leverde 118 pk volgens de fabriek.

 

KTM 1290 SuperAdventure

KTM eduro, 690 & 1290  Super Adventure

 

Het Oostenrijkse KTM is groot geworden in de off-road motorfiets industrie. Dus toen ze in 2015 met de Adventure op de markt kwamen kreeg het niet alleen alle lof, maar ging ook in 2015 met de prijs van beste adventure bike naar huis. In 2017 werd de vernieuwde 1290 SuperAdventure gepresenteerd.

De KTM 690 is de goedkopere variant van in de enduro / adventure markt, dit is de opvolger van de 640 (1998-2007). De 1290 is de opvolger van 950 (2003-2006), 990 (2006-2013) en de 1090 (2013-2016).

Prijs van de KTM 1290 Super Adventure S is € 19.740

{waarbij het gerucht nu is dat de 1290 SuperAdventure modellen niet in het 2021 gamma zitten, ook de 790 en 1090 adventure is geen plek meer, voor de laatste komt dit zeker door de eur5 normering.}

 

Suzuki V Strom

Suzuki DL, V-strom 650 & V-strom 1050 XT 

In het allroad segment timmert Suzuki sinds 2004 aardig mee met de DL650 of te wel de V-Strom 650. Standaard wordt de DL650 al uitgerust met valbeugels en vanaf 2015 als XT model ook weer met spaakwielen om beter de off-road kuilen en gaten op te vangen. In 2017 werd de XT verder uitgebreid met het bagage systeem wat al op de DL1000 beschikbaar was. Met een leeg gewicht van 215 kg kan de 650 lekker meekomen.

De V Strom 1000 is er sinds 2002 en rijdt ook aardig mee in het zwaardere segment van de dual-sports.

De DL650 heeft een vanaf prijs van € 9.999 en de DL1050 XT is te krijgen vanaf € 15.499. De Traveller, het 10th anniversary pack voor de V-Strom 1050 XT brengt het adventure model op € 18.698.

 

Cagiva Elefant 900Cagiva Elefant 650 1986Cagiva Elefant

Een net even andere allroad motor dan een Transalp of V-Strom, maar past goed in dat rijtje. Waar Cagiva eerst begon met de Elefant in 1985 als echte adventure Dakar motor met 650cc Ducati motor, na een eerdere poging om de kleinere SX350 in de markt te brengen in 1983, eveneens met Ducati krachtbron. De Elefant kreeg in 1988 het Ducati 750cc motorblok en in 1990 werd dit zelfs een 900cc. In 1990 werd nog een keer een Elefant 350 op de markt gebracht. In 1998 viel het doek voor beide Elefant modellen.

 

Cagiva NavigatorCagiva Navigator

In 2000 gaat Cagiva nog een keer vol in het sport adventure segment met de Navigator. Deze motor, die geschikt is wat minder geschikt is off-road rijden, heeft een Suzuki TL 1000cc v-twin motorblok gekregen als krachtbron. Doordat de motor wel voorzien is van een grote karter beschermplaat past het specificatie goed naast de V-Strom en Ténéré. De term supermoto past denk ik beter bij de latere Navigator's, vanaf 1999. De Navigator heeft het tot 2005 uitgehouden.

 

Moto Guzzi Quoto & TV85 TT Travel

Moto Guzzi Quota, Stelvio & V85 TT Travel

 

Tussen 1992 en 2001 maakte Moto Guzzi in een kleine serie de Quota. Het werd het antwoord van het Italiaanse bedrijf op de BMW R100 GS en de Cagiva 900 Elefant. Moto Guzzi produceerde al de NTX modellen in 350, 650 en 750cc uitvoering, maar nog niet iets groters. Het motorblok in de Quota was de lekker lopende 70 pk sterke twin, waarbij het net wat sterker was dan de Duitse GS. In 1998 (tot 2002) groeide het blok van 948cc naar 1063cc, de 1100 ES uitvoering. Met de introductie van de Quota 1000 ES kreeg de NTX 750 Strada (1994-1995) een waardige opvolger.

In 2008 kwam Moto Guzzi met de Stelvio 1200. Vernoemd naar beroemde Stelvio pas, was dit een adventure bike in het dual sport gedeelte waarbij de NTX uitvoering nog meer geschikt is voor off-road rijden.

De V85 TT Adventure is sinds 2019 op de markt. In Nederland is echter de Travel te krijgen, deze mist de topkoffer zoals deze in de Adventure wel beschikbaar is. Verder is de V85 TT gelijk aan de andere V85 modellen, dus het overbekende Moto Guzzi v-twin overdwars geplaatste 853 cc blok met 80 pk en een totaal gewicht van 242 kilo, dat is inclusief de zijkoffers.  De V85 TT Travel is te krijgen vanaf € 14.995

 

Yamaha Ténéré 

Yamaha XT600, XT500, 700 Ténéré & 1200 Ténéré

De voorganger van de Ténéré is de XT 600. Het model van de Yamaha dat in 1983 het levenslicht zag als opvolger van de XT 550. Ook kwam er vrij snel een Ténéré model van de XT600 en wel de XT 600 ZL met een 34 liter benzine tank, in plaats van de iets kleinere 11 liter tank. In 1990 kreeg de XT een elektrische starter, hiervoor was alleen een kickstart beschikbaar. De XT 600 K had naast de elektrische starter ook weer een kickstart.

De Ténéré is dus de adventure motor van Yamaha en sinds 2010 komt deze in 2 uitvoeringen, de 700 als mid size dual-sport en de 1200. De 700cc uitvoering is als standaard maar ook als Rally Edition te krijgen. Beide 700 cc modellen als ook de 1200 zijn de doorontwikkelingen van de Yamaha XT motorfiets waarmee Yamaha in 1979 en 1980 de Dakar Rally mee werd gewonnen. De Ténéré is er sinds 1983 en nu dus als 700 Rally Edition (€ 13.199). De zwaardere 1200ZE zit bomvol elektronische handigheidjes en kan volgehangen worden met koffers, crashbars, platen en beugels. De basis prijs voor de ZE is € 17.499

 

Honda African Twin

Honda Varadero, Crosstourer, Africa Twin 

In het dual-sport/adventure segment heeft Honda enkele modellen in het segment en sinds 1999 is dat onder andere de Varadero. Het model begon met de 996 cc vloeistof gekoelde v-twin en leverde iets meer dan 90 pk. Maar Honda werd groot in de dual-sport markt met de Transalp. Waar de Varadero veel meer een weg motor was, waren de Transalps echte dual-sports. Begonnen met de XL400V werd de Transalp vanaf 1987 verder ontwikkeld tot wat het nu is, de XL700V, een mooie tegenhanger van de Yamaha Ténéré 700.  In 2000 kwam de 650cc uitvoering van de Transalp op de weg en in 2008 werd deze weer opgevolgd door de XL700V en zelfs een XLV750R. In 2012 werd de productie gestopt en de rol van de adventure bike werd opgedeeld in de huidige Crosstourer en de Africa Twin.

Crosstourer is Honda’s dual-sport motorfiets. Sinds 2012 op de markt als opvolger van de Transalp. Het 1237 cc V-4 motorblok is afkomstig uit de VFR1200 en zal zijn werk goed doen. De Crosstourer wordt geleverd met een half automatische versnellingsbak, een Dual Clutch Transmission (DTC), wat het naar mijn  mening niet echt geschikt maakt voor off-road rijden. Al kan hij natuurlijk met de optionele kofferset aardig meedoen met het adventure gedeelte in de motorfiets markt.

Honda Africa Twin is de allroad adventure motorfiets in het zwaardere segment. Vanaf 1988 al te krijgen in 650 cc uitvoering. Tegenwoordig een lekkere 2 cilinder van 1100 cc levert genoeg vermogen om goed van z’n plek te komen. En het veerpakket onder de Africa Twin laat hem eigenlijk alles doen wat je wil. Ook deze Africa Twin komt in 2 uitvoeringen, een standaard model en een meer Adventure Sport uitvoering, met grotere motorplaat, meer crashbars, een grotere benzine tank (25 liter) en een andere voorkuip. De CFR1000L Africa Twin Adventure Sports DCT is er vanaf € 22.358

 

Buell XB12XT UlyssesBuell XB12XT Ulysses

Harley-Davidson was inmiddels al volledig eigenaar van Buell Motorcycle Company. Het eigenzinnige motorbedrijfje van Erik Buell, een voormalig engineer van HD. In 1983 startte Buell met v-twin aangedreven sport motorfietsen die uitblonken om hun stuur en rijeigenschappen. In 2006 werd een allroad model gepresenteerd, de XB12X. De Ulysses stond hoger op zijn poten en ging beter met zijn vermogen uit het Thunderstorm om in het off-road gedeelte. De T uitvoering van de XB12X had standaard een kofferset, een iets anders kuipje en ook de wielen waren lichter. Helaas bleef de Ulysses maar in productie tot 2009.

 

BMW GS

BMW GS F en R modellen 

Het Duitse BMW levert al sinds 1980 een Gelände/Strasse (off-road/road) model. De eerste was het oermodel voor BMW, de R80 G/S met het excentrieke boxer model als motorblok. De GS kenmerkt zich doordat het hoger op zijn poten staat tov de gewone straat modellen. De GS is het meest gebouwde en verkochte motorfiets model van BMW, maar ook in de motorfiets markt. Wat ook aangeeft dat het allroad of dualsport segment groot is. De R80 G/S had een 797 cc luchtgekoeld motorblok, geen elektronica, geen ABS of andere elektronische zaken om bijvoorbeeld de vering in te stellen zoals het nu is. De R80 G/S krijgt speciale aandacht doordat het de zwaarste off-road rally in de wereld als motorfiets weet te winnen, de Dakar Rally. De R80G/S-PD “Paris-Dakar” is dan ook een van de meest gezochte en daardoor meest waardevolle motorfiets van dit moment.

Het GS model evalueert tot de R1100, de R1200GS Adventure en tegenwoordig de R1250 GSA. Een oliekoeling, elektronisch instelbare schokdempers ESC en verschillende standen ABS zijn standaard. Aandrijving gebeurt nog steeds middels de cardan koppeling, in tegenstelling tot een kettingaandrijving geeft dit veel minder onderhoud.

In 2007 wordt door BMW en kleinere GS gepresenteerd, de F800GS. Een parallel twin met kettingaandrijving, maar verder ook gericht op het adventure off-road rijden. Van de F GS modellen zijn er verschillende types te krijgen, waarbij vanaf 2013 de F800 GSA in het midden segment de honneurs waarneemt.

De BMW R1250 GS Adventure model 2021 is te krijgen vanaf € 21.850 en de F 850 GS Adventure vanaf 15.680.

 

Ducati Multistrada

Ducati Multistrada 2003 & Multistrada V4 S Sport 2020

Italiaans en dus mooi. Deze Ducati is niet gemaakt voor het circuit maar voor off-road en adventure trips. In 2003 werd de eerste Multistrada geïntroduceerd, met het bekende v-twin blok van Ducati en als eerste als supermoto of sport-tour fiets. De 992 cc luchtgekoelde motor was in de eerste versie van de Multistrada een vechtertje, een machine die je echt moest leren kennen. In 2007 werd het gehele blok aangepakt, werd iets groter namelijk 1100 cc en kreeg meer elektronica waardoor de motor beter te handelen was, in de regen, op het gravel en zand en in korte bochten. In 2003 presenteerde Ducati ook een kleinere Multistrada, de 620. Deze bleef echter tot 2007 in het gamma. De 1000 evalueerde via de 1100 naar de 1200 en uiteindelijk tot de huidige 1260 Enduro (€ 25.590) en ook de 950 (€ 16.490) en sinds 2020 is ook de Multistrada te krijgen met het nieuwe V4 blok, voor € 22.390 in de standaard uitvoering, de S voor € 25.590 en de V4 S Sport voor het enorme bedrag van € 27.590. Het V4 blok levert 170 pk (!), hoeft pas na 60.000 km een onderhoudsbeurt, heeft in de V4 S uitvoering het Skyhook Semi-active veer systeem en diverse rij –hulp systemen.

 

Harley-Davidson MT 350 EHarley-Davidson Mt350E

Een off-road motor van Harley-Davidson, maar niet zelf ontwikkeld, maar overgenomen van Armstrong CCM. De motor was ontworpen voor het Engelse leger door Armstrong voor de oorlog op de Falkland, bestond uit een Italiaans Rotax blok en verder heel simpel. Harley-Davidson had in 1987 voor een order voor het Amerikaanse leger een off-road motor nodig. AMF, de moedermaatschappij van Harley-Davidson, besloot om de rechten over te nemen van Armstrong, naast het 500 cc blok ook een kleiner 350 cc uitvoering te maken en plaatste er koffers en andere legerspullen op. Dit was eigenlijk de eerste poging in het moderne tijdperk van Harley-Davidson om een off-road motor te maken.

 

Cagiva 350 T4ECagiva 350 T4E

In Italië waren ze zo slim om na het mislukken van de Harley-Davidson off-road droom de ontwerpen over te nemen, in plaats van zelf bedenken en bouwen. Echter was het Engels-Amerikaanse ontwerp niet zo goed, het Italiaanse vervolg was nog meer een drama. Waar Armstrong nog modellen verkocht aan Canada en zelfs aan Jordanië en daarmee Harley-Davidson als opvolger het nakijken had gegeven in de verkoop, konden de Italianen nog enkele motorfietsen aan het Franse leger verkopen.

 

Build your own Dual sport bike

  De 2 voorbeelden van eigenbouw of verbouw Harley-Davidson Sportster naar Dual sport / adventure. Maar andere merk motorfietsen worden natuurlijk ook aangepakt, door hogere vering, andere banden, extra beschermbeugels.

 

 

Harley-Davidson Pan America S 1250 2021Harley-Davidson Pan America 1250 S

The new kid on the block. Harley-Davidson presenteerde in 2019 enkele nieuwe modellen, waaronder de Pan America. Deze adventure bike wordt aangedreven door een geheel nieuw watergekoeld v-twin motorblok van 1150 cc. Veel specificaties zijn nog niet bekend van het nieuwe model, maar wel dat het in de S uitvoering een nieuw semi-actief veersysteem heeft, diverse beugels en crashbars, een groot TFT scherm met op het stuur diverse knopjes en schakelaars voor de bediening. Een model dat verwondering gaf bij de concurrentie en bij zowel Harley-rijders als bij niet Harley-rijders. En afhankelijk van de prijs zal het een GS concurrent moeten worden.

 

Overzicht advies prijzen van de All-road / Dual sport motorfietsen 

Royal Enfield 5.849
Suzuki DL 650  9.999
Suzuki DL 1050 XT 15.499
Suzuki V-Strom 1050 XT 10th anniversary 18.690
Yamaha Ténéré 700 Rally 13.199
Yamaha Ténéré 1200 ZE 17.499
Moto Guzzi V85 TT Rally 14.995
Triumph Tiger 900 Rally 16.300
Triumph Tiger 1200 18.400
Triumph Tiger 1200 XCa 24.200
Kawasaki Versys Tourer 19.699
KTM 690 endure R 13.300
KTM 890 Adventure R Rally 24.400
KTM 1290 Super Adventure S 19.740
Honda African Twin CFR 1000 L 22.358
BMW F 850 GS 15.680
BMW R 1250 GS Adventure 21.850
Ducati Multistrada 960 16.490
Ducati Multistrada 1260 Enduro 25.590
Ducati Multistrada V4 22.390
Ducati Multistrada V4 S 25.590
Ducati Multistrada V4 S Sport 27.590
Harley-Davidson 1250 ong 18.000
Harley-Davidson 1250 S ong 24.000

(Prjzen zijn richt en adviesprijzen genoteerd op 4 januari 2021)

Prijzen zijn voor de Dual Sport / Adventure motorfietsen, dus de motorfietsen met crashbars, voorbereiding voor koffers en of bagage. Dit is om een beetje appels met appels te vergelijken.

 

 

MichielsHarley

de Harley rijder