De Road King heeft de garage verlaten.
Na 12 jaar, vele kilometers en mooie avonturen heb ik besloten om afscheid te gaan nemen van mijn Road King Classic.

In 2008 begon dit mooie avontuur wat nog niet beëindigd is. De Harley-Davidson FLHR Road King werd bij levering in 2002 direct omgebouwd naar CVO specificaties, classic uitvoering met leren koffers, goudkleurige gietwielen, een Corbin zadel, dik Screamin' Eagle motorblok, vergrootte tank en special paint. Na 6 jaar kon ik de trotse eigenaar worden van deze Road King. Op dat moment stonden er 45.000 kilometers op de teller.

Door de 9 actieve jaren heen heb ik ook het nodige mee mogen maken, en ook zaken uitgebreid op de King. Uitbreidingen zoals de leren topkoffer als onderdeel van het tour-pack heeft me veel lol laten beleven. Maar ook kleinere aanpassingen zoals het tourzadel van een Ultra, de leren tas voor onder andere de waterfles als ook een extra kannetje motorolie en de voetsteunen hielpen bij het motorrijden op de langere afstanden. 

Ongelukjes heb ik helaas ook mee mogen maken met de Road King. Tijdens een vakantie in de Franse Alpen liet mijn stuur het afweten en brak in het midden geheel door, een dikke crash gaf heel veel schade aan de motor en een gevallen bezem in garage liet een lelijke deuk achter op het voorspatbord.

In 2017 werd eigenlijk de vervanger al in de garage gereden, de Ultra Limited werd eigenlijk vanaf dat moment de motor die ik altijd uit de schuur reed voor de ritten. Waarbij ik in het begin nog de gedachte had om de "lokale" ritten te gaan rijden met de Road King werd dit in de praktijk eigenlijk nooit gedaan.

Dus na 9 actieve jaren, 12 jaar in totaal, na 115.500 kilometer gereden te hebben (eindstand van de motor was 160.670 kilometer), werd dus tijd om de Road King op te laten halen en de weg vrij te maken voor een nieuwe in mijn garage.


 Na 12 jaar een bijzonder afscheid van de Road King


Nog even de specificaties van de FLHR Road King Screamin' Eagle:

Motorblok: 1700cc Screamin' Eagle performance kit, met openlucht filter, Screamin' Eagle uitlaat, grotere carburateur, vermogen op het achterwiel 115 PK (standaard 65 PK)
Special Paint Rootbeer met pinstripe
Dikke 25 liter benzine tank met CVO logo's
Gietijzeren wielen, champagne goudkleurig van het 100 jarig CVO model
Chubby low ape stuur
Corbin zadel met rugsteun, later vervangen door een Ultra Limited zadel

Welke epic ride staat me nog bij met de Road King?
Eigenlijk gewoon te veel om hier even op te noemen. Maar om er toch enkele op te noemen:
- Mijn eerste Iron Butt 1600 Saddle Sore rit naar Berlijn en weer terug
- Het HOG Benelux evenement in Luxemburg in 2010
- De vakantiein 2012 met Iloe naar Frankrijk
- Vakanties met het HOG Chapter, waarvan die naar de Franse Alpen best wel speciaal was voor de Road King
- En de Iron Butt rit met de vakantie rit er aan vast, naar Roemenië en weer terug

MichielsHarley

de Harley rijder