In het kader van het Olympisch thema voor de Ride 2 Eat dit jaar was de 2e ontmoeting in Barcelona.

In 1992 werden de Olympische Zomer Spelen gehouden in Barcelona, vandaar dat ik als organisator deze op de kalender had gezet.
Maar voordat ik bij het Olympisch Stadion en bij de telecommunicatietoren zou zijn, eerst dus even de heenreis maken.


Heenreis naar Barcelona

Donderdag ochtend heb ik nog een werkafspraak, maar dan gaat het motorpak aan, klim op de Pan America en stuur de snelweg op. De snelheid zit er lekker in en dankzij de transponder voor de Franse tolwegen kan ik goed doorrijden. Maar toch ook de drukte en wat regen onderweg, maar ook een stukje vermoeidheid van het ochtendoverleg doen me besluiten om in zuid Frankrijk een hotel te zoeken.
Op mijn hotelkamer maak ik de fout door een broodje wat ik vanuit huis had meegenomen, op te eten. Deze is helemaal verkeerd gevallen met als gevolg een behoorlijke onstuimig nachtje op het toilet.
Toch besluit ik om 5 op te staan en richting de motor te gaan. Om half 6 start ik de Pan en rij richting de Pyreneeën.
Einde van de ochtend zie ik de witte toppen van de bergen in de Pyreneeën liggen. Daar wordt ik blij van. Om half 12 stop ik even om te genieten van de uitzichten over besneeuwde weilanden, bossen en bergtoppen.
 

Tanken in Andorra is wel een genot, mbt de prijzen dus, 1,50 euro voor een liter Euro98 E5 is goed voor het gevoel als lange afstandsrijder!
Na de drukte van het bergstaatje Andorra rij ik om half 1 ' smiddags Spanje in. En direct schijnt de zon en wordt het een paar graden warmer, van 5 graden tot een dikke 15.

Motormuseum

Dit motormuseum in Bassella was ik al 2 keer langs gereden, beide keren waren op dat moment gesloten, dus nu even beter gepland zodat ik er ook echt even de tijd voor kon nemen om doorheen te lopen. 
Een groot museum, bestaande uit 2 etages, met naast een klein winkeltje met boeken en spulletjes ook een groot restaurant. Maar het museum is goed en ruim opgezet met motoren uit verschillende tijdvakken en van verschillende merken. Ook een kleine werkplaats maakt onderdeel uit van het museum.
Maar de lager gelegen etage is toch wel een openbaring voor mij, zoveel Spaanse motoren bij elkaar. Ossa, Derbi, Bultaco en Montesa door elkaar en ook met eigen hoeken. Een mooi stuk geschiedenis.
Daarbij leert de wikipedia pagina ook dat er nog veel meer Spaanse motormerken zijn geweest. Zie voor de gehele lijst DEZE pagina.

 

In het zonnetje doe ik een klein lunchje. Mijn darmen voelen nog niet helemaal oke, dus voorzichtig aan nog.

Avond in Barcelona

Door wat geschuif in hotels vooraf zit een deel van de groep in een ander hotel. Giel en Gerd zitten in hetzelfde hotel als waar ik zit, Giel had besloten om met een ander groepje te gaan dineren en na een biertje in de hotelbar gaan Gerd en ik naar de haven en zoeken een restaurantje. Gerd is op de terugweg van zijn Afrika vakantie en met een paella voor mij hoor ik de mooie verhalen van zijn trip naar donker Afrika aan.

Rondje Montserrat

Het is redelijk vroeg als ik mijn spullen op mn motor zet en de stad uitrijd. Lekker rustig nog, dus hup het gebergte in . Als eerste rij ik Serra de Collserola in via de C-16. En dan door rijden naar het volgende natuurgebied, Parcial de la Muntanya Montserrat. Het klooster Montserrat ligt op een prachtig bochtige weg in de bergen. Dit is een zeer toeristische plek, dus ben ik blij dat ik al vroeg deze weg heb genomen. Om 9 uur sta ik dan ook op het pleintje voor het klooster. Dit is wel een betaalde parkeerplaats, tja toeristen betalen het onderhoud aan dit mega complex. Omdat ik nog geen 5 minuten hier sta kan ik zonder te betalen de parkeerplaats ook weer verlaten. En met een lekker zonnetje die alles al wat warmer maakt, rij ik de bergen verder in richting het westen. De BP-1103 is een genot om over heen te knallen.

Ik maak een lekker rondje in de bergen en het binnenland. Hierna keer ik terug naar Barcelona stad. Nog even een schaduw plekje zoeken aan het strand. Mijn buik is nog niet helemaal in orde, maar probeer wel zo veel mogelijk te drinken. En dus genieten van de mensen op het strand. Voor april is het al behoorlijk warm hier in Barcelona.

Ride 2 Eat

Het Olympisch park is helaas gesloen overdag, het gaat blijkbaar pas open om half 6, rare mensen die Spanjaarden.
Mijn gps locatie voor het foto moment is dus niet te bereiken. Ik sta op een volgens mij duidelijke plek, samen met Arjen. Omdat we genoeg tijd hebben, kunnen we goed praten en alles wat ons motorrijders interesseert komt langs en zo leer ik Arjen ook beter kennen. Helemaal leuk.

Om half 4 zoeken we dan ook de rest van de groep op. Die staat echt om de hoek. Hier maken we ook de R2E foto. Helaas vanwege de zon konden we de telecom toren niet op de foto zetten. Nou ja leer momentje voor de volgende keer.



Hierna naar het hotel. Daar doen we een drankje en dan lopen we naar het restaurant. Van anderen had ik gehoord dat het wel oke was, maar we werden goed verrast door de gastvrijheid, het eten en zeker ook de prijs. Ik moest 25 euro afrekenen voor goed eten en enkele biertjes. Hannes spande de kroon door een gia stuk vlees en natuurlijk een fles wijn. 

Ik maak het niet te laat en 's nachts maakte mijn buik het ook een beetje lastig om goed te slapen.

De terugweg

Voor de terugweg heb ik een stop gepland bij een klein motormuseum in Girona. In een onopvallend gebouwtje in een zijstraat staat het Museu de la Moto Col·lecció Vicenç Folgado. De deur staat open, dus wandel ik naar binnen. Een grote vloer met direct enkele auto's maar ook zeer veel motorfietsen. Een mannetje komt aangehobbeld en geeft me een rondleiding over de vloer. Een prachtige verzameling motorfietsen, de gebruikelijke BMW's Ducati's en een Harley-Davidson, maar ook veel Spaanse motoren. En op de eerse etage, via een smalle trap naar boven dus, is een mini trein baan. Schijnbaar 12 jaar aan gewerkt. Leuke details en de man laat enthousiast alles draaien en rijden.

Dan weer de weg op. Het is goed warm. Hierdoor ben ik ook een beetje afgeleid en vergeet een afslag te nemen om langs de Spaanse kusst richting Frankrijk te rijden. Via de snelweg sta ik dus in een keer in Frankrijk. Omrijden om alsnog naar de Spaans-Franse grens te rijden is het mij even niet waard. Dus type ik als volgende bestemming het geografisch middelpunt van Frankrijk in. Dit is eind september de plek voor mijn Franse Ride 2 Eat, dus leuk om even te kijken.

Een stukje er vandaan heb ik een hotel geboekt. Hier laat mijn buik weer van zich horen en voelen. Maar kan gelukkig wel goed slapen daarna. 
Maandag doe ik het laatste stukk van mijn weekendtrip via de snelweg. En 's middags parkeer ik mijn Pan in de garage, na een lekkere 3600 kilometer.

 

Foto overzicht


 

MichielsHarley

de Harley rijder