Doe eens gek en stap eens op de best verkopende motor van Nederland, de BMW GS. In Alkmaar wordt bij Dusseldorp BMW Motorrad hard gewerkt om van de nieuwe vestiging een juweeltje te maken. 

Zichtbaar vanaf de ring bij Alkmaar zuid, wordt naast de nieuwe BMW showroom en de Mini showroom dus de nieuwe BMW Motorfietsen showroom gebouwd.

Dat gaf mij even de gelegenheid om kennis te maken en ook een proefrit te maken op de GS, het best verkopende model van BMW en voor in elk geval Nederland al jaren het best verkopende motormodel.
De GS van BMW staat voor Gelände/Strasse, wat vertaald in onverhard en verharde weg. Een motor dus die ontworpen is om zowel op het asfalt te rijden als op de gravel en onverharde wegen uit de voeten te kunnen. BMW heeft de GS in 1980 geïntroduceerd als R 80 G/S, dit is dus de oervader van het model wat ik vandaag heb gereden. Begonnen dus met een 800 cc boxermotor en inmiddels voor modeljaar 2020 uitgegroeid tot een enorme 1254 cc. De boxermotor levert in deze GS Adventure een lekkere 100kw of te wel 136 PK. Dit nieuwe motorblok is de opvolger van de 4-klepsboxer motor die in 1993 begon als 1100 en 1200 cc uitvoering. in 2010 kreeg dit blok een nieuwe DOHC (Dual Overhead Camshaft) nokkenassen stelsel. En dus vanaf 2018 is het 1250 blok in de GS (modeljaar 2019) gepropt.

Het is zaterdag ochtend, het zonnetje schijnt lekker, de temperatuur komt nog niet boven de 10 graden uit, maar met mijn motorbroek en leren jas is het goed te doen. De GS start keyless. Ik zet de GS Adventure in de zachte vering instelling, laat de rijhoogte staan zoals die is en stuur het terrein van Dusseldorp af richting Boekelermeer. De BMW die ik meegekregen heb is uitgevoerd in HP uitvoering, wat betekent dat er wat blauwe striping over de motor en het zadel loopt, de velgen in bronskleur uitgevoerd zijn en de handkap beschermers in het wit. Tevens heeft deze motor ook een duozitje, niet standaard op de HP uitvoering, en nog enkele opties waardoor de kaalprijs van 21.700 doorgelopen is naar ruim 27.000 euro.

En dan het rijden, want ja kijken is leuk, maar rijden nog leuker. De motor weegt rijklaar bijna 270 kilo, waarbij dit gewicht ook best wel hoog is, zeker ten opzichte van mijn harley's, maar je rijdt er lekker mee weg. Intuïtief rij ik de dikke GSA door de eerste bochten richting het Noordhollands Kanaal. De reactie op de gashendel is in deze rijmodi lekker direct en voor ik het weet dender ik met 100 km/u over het weggetje en glij als het ware over de snelheidsdrempels. Maar ook met 2500 tpm een snelheid van 50 slingered door dorpen als Akersloot, Uitgeest en Heiloo is het lekker. Het zadel geeft voor deze rit voldoende steun, als denk ik dat voor een echt lange rit een ander zadel wel beter zal zijn en daarin is genoeg keuze bij zowel BMW zelf als bij diverse aftermarket leveranciers.
Het ruitje op de kuip heeft 2 instellingen en deze zijn met een knop handmatig in te stellen. Voor je in de kuip zit een goed afleesbaar 6,5 inch digitaal scherm. Hierop is alle info af te lezen die de motor geeft, natuurlijk toeren, in een balkje, de snelheid in cijfers, maar ook de afstand wat je nog kan rijden op de benzine voorraad, temperatuur buiten, klok en rijmodi instellingen, zoals vering en dergelijke. Ook is via het menu de radio in te stellen en nog meer opties.

Ik probeer op een afgelegen stukje vlakbij Heiloo een stukje gras en gravel en merk dat de GSA met deze banden goed grip houdt en ik ook het 'vertrouwen' in de motor houd. Dat smaakt best wel naar meer. En ik begrijp  heel goed dat dit een zeer populaire motor is.

Enig minpuntje is misschien het geluid van de banden tijdens het rijden.

Proefrit op de BMW R 1250 GS Adventure of in de volksmond de GSA. Maar dat kan natuurlijk met een ander setje zo opgelost worden.

 

Meer info over de BMW GS is te vinden op wikipedia
E
n op wikipedia de R1250GS (in het Engels)
En officiele BMW website van de R1250GS is HIER te vinden

En Dusseldorp BMW motorfietsen is te vinden op www.dusseldorpmotorrad.nl

 

MichielsHarley

de Harley rijder