Een geheel standaard XR1200X kom je niet veel tegen. Bij Harley-Davidson Amsterdam staat een exemplaar met ook nog eens net geen 8000 kilometer op de teller, dus net ingereden zullen we maar zeggen.

Het is donderdag middag, prachtig weer voor half augustus. Tijdens een rondje Noord-Holland doe ik ook even de Harley dealer in Amsterdam aan. Nou ben ik een beetje aan het oriënteren voor een nieuwe woon-werk motor die ik wellicht ook kan gebruiken voor adventure ritten en dan zou een XR1200 een mooi basis model kunnen zijn.


Proefrijden op de XR1200X


Een proefrit dus

Ik stap op en vind eigenlijk direct de goeie zit. Ook al zijn de voetpedaaltjes wat smal en de bediening met de voeten ook heel kort wennen, maar je stuurt er zo mee weg.
De eenvoudige klok op het stuur geeft groot het toerental aan en in een wat kleinere klok de snelheid. De snelheid is digitaal, maar goed uit te lezen, ook met de zon in de rug. Verder is in de toerenteller klok ook de kilometer stand te zien, het totaal aantal gereden kilometers, en twee dagtellers. Helaas geen stand om te zien wat je nog kan rijden op je tank, ook geen benzinemeter. dus dat zal je op de dagteller moeten doen. Verder gewoon overzichtelijk.

Dit zithouding

Natuurlijk is de zit op de XR1200X geheel anders dan van mijn touringmodellen, maar wel te vergelijken met mijn Yamaha VMax. Door deze zithouding kan je de motor goed handelen in de bochten en ook op hoge snelheid, 130 op de snelweg, hou je de motor goed onder controle.
De voetrem zit een beetje dicht op de uitlaat, het is daarom even wennen om niet direct met je voet op de uitlaat te rammen ipv op het rempedaal. Ook is de schakelpook voor mijn idee een beetje ielig, maar voldoet verder goed.
Door je zithouding kan je ook goed bij het stuur en de bediening op het stuur. De spiegels staan voor mijn postuur net iets te veel naar binnen, waardoor ik het verkeer direct achter me niet goed kan zien, dan moet ik een stukje opzij om te kijken.

Het rijden

Zoals ik al schreef zit ik lekker op de XR, kan makkelijk bij het stuur en de bediening is ook eenvoudig en intuitief. Hierdoor rij ik ook soepel door de straten van het industrieterrein richting de snelweg. Even gasgeven in de bocht, doortrekken van zijn 2 naar zijn 3, kort remmen voor de volgende bocht, terugschakelen, bocht insturen en weer het gas erop. Heel soepel en lekker strak. Een goed voorspelbaar gedrag, wat je mag verwachten van zo'n motor.

Met de 5-bak in zijn hoogste versnelling, toerenteller op 3000 tpm toer je lekker over de bochtige wegen. Inhalen gaat dan ook soepel, want het blok trekt lekker op, zeker vanaf die 3000 tmp. Rij je in de 5e versnelling wat langzamer, en dus minder toeren, dan heeft de motor wat meer moeite om het koppel te vinden, maar het blijft soepel, geen gestotter en geen hikups.

Op de snelweg rij je ook lekker door, of het nou een gangetje is van 100, 120 of 130, de motor blijft doen wat het hoort te doen. Met een beetje tegenwind, de snelheidsmeter op 130, wordt het wel een beetje werken op de motor en afhankelijk van je help heb je natuurlijk ook best wel wat windgeruis om je heen.

Bochten rijden

De draaicirkel is echt geweldig. De maximale stuuruitslag is kort. Maar al rijdend kan je zeker het beruchte CBR-achtje rijden en ook keren op een gewone weg is zonder problemen te doen. Lopend met de XR1200X en dan een bocht maken is wel even wat lastiger.
In snelle bochten voel je dat de XR1200X een lichte motorfiets is, met 250 kilo niet echt een lichtgewicht, maar zeker goed te doen voor het echte bochtenwerk.

Achter is de XR uitgevoerd met zogenaamde stereoschokdempers die zowel op een oneffen weg als in bochten een goed controleerbaar gevoel geven. De remmen zijn super. De dubbele schijven voor geven je voldoende remkracht voor een noodstop en voldoende gevoel bij afremmen voor bochten. Ook de achterrem is goed.

Het zadel

Ik benoem deze toch even apart, want het zadel lijkt in eerste instantie best wel hard, euh keihard. Maar tijdens het rijden, ook al was ik maar een uur onderweg, bleef het lekker zitten, gaf voldoende steun aan de billen en ook het kantje omhoog aan de achterkant van het zadel geeft je steun. In de bochten blijf je contact houden met de motor, je gaat niet glijden of zo. En op wat hogere snelheid is de zit ook goed doordacht.
Op een lange afstandsrit weet ik even niet wat het zou doen met de billen, maar het voelde goed. Een echt pluspunt voor deze motor.

Overall oordeel

Een kei gave machine.
Ja een lekkere machine die niet alleen voor woon-werk gebruikt hoeft te worden, maar zeker ook geschikt is voor het toerwerk. Een motorkennis van mij heeft met deze motor de tocht naar de Noordkaap gemaakt en heeft de rit goed doorstaan. Dat zegt toch ook wel wat.

En dan mijn idee voor de adventure bike.
Tja dat kwam eigenlijk tijdens de introductie van de Harley-Davidson Pan America, het nieuwe adventure touring model van Harley voor 2021. Deze is gebouwd rondom een nieuw motorblok met een nieuwe frame. Maar waarom niet deze Sportster aanpakken. Hogere achtervering, andere voorvork, grotere tank (want 13 liter is niet echt geschikt voor adventure ritten), adventure frame rondom motor en tank en een frame voor tassen of koffers aan de achterkant. 

 

 

MichielsHarley

de Harley rijder