Honderd jaar geleden en van die dingen die je niet wist, van de TT in Assen en van Harley-Davidson.

De "opvolger" van de VRod serie is dus nu echt de Street serie geworden. Met de introductie vandaag van de Street Rod lijkt Harley-Davidson definitief dus dit pad in te gaan. 

Harley-Davidson heeft begin februari voor 2017 een nieuwe touring fiets geïntroduceerd, de Road King Special.

Niet een nieuwe motorfiets, wel een stripdown van de bestaande Road King, uitgevoerd natuurlijk met het nieuwe Milwaukee Eight krachtbron.

Harley-Davidson heeft in 1999 een serie van 500 unieke MT500 militair uitgeruste motoren gemaakt.

De MT500 is op die manier een unieke motor geworden en recent is door het veilinghuis Bonhams nummer 1 uit deze serie verkocht voor $ 20.0000.

Harley-Davidson heeft voor dit komende seizoen hun flat track race machine vervangen door de XG750R, de opvolger van de XG750 uit 2016.

De XG750R is gebaseerd op de Street 750, het kleine watergekoelde v-twin blok van 750cc, en hiermee willen ze in het 2e seizoen waarin de Company bezig is nog meer hun stempel zetten op deze competitie.

Het zat er al een tijdje aan te komen, door de strengere emissie eisen en de daarbij horende investeringen wordt het watergekoelde v-twin blok van de VRSC modellen niet meer doorontwikkeld. En dat betekent dus het einde van deze markante Harley-Davidson modellen.

Het doek is gevallen voor Victory Motorcycles

Polaris Industries, de moedermaatschappij van Victory, stopt per direct met de productie van de Victory motorfietsen, de ondersteuning in onderdelen voor de huidige modellen zal nog 10 jaar doorgaan.

Na 19 jaar gaat het originele Harley-Davidson Cafe op de strip in Las Vegas sluiten.

Vanaf 1997 is het cafe open, waarbij het restaurant ingericht is met veel Harley-Davidson artikelen, motoren en ook gesigneerde muziek artikelen. Maar in het restaurant hangt ook de zwaarste Amerikaanse vlag, deze vlag bestaat uit ruim 44.000 ijzeren ringen en weegt in totaal meer dan 7 ton (7.000 kg). 

Het cafe gaat op zondag 30 oktober 2016 dicht en alle spullen in het cafe zullen via een veiling verkocht worden.

Een legendarisch cafe gaat sluiten en helaas ben ik zelf niet in de gelegenheid geweest om het cafe op de strip te bezoeken en dat zal er dus ook niet meer van komen.

 

Halverwege juni hoorde ik al de eerste geruchten over een nieuw motorblok van Harley-Davidson, de Eight. Zie ook mijn blog via deze Gerucht: nieuw 107ci blok met 4 kleppen.

Voor 2017 modellenjaar zou het kunnen dat Harley-Davidson een nieuw motorblok introduceert voor alle touring modellen. Een nieuw 107 cubic inch v-twin met 4 kleppen per cilinder. Dit blok zou specifiek voor de Europese markt ontworpen zijn, dit om de nieuwe emissienormen in Europa aan te kunnen. Het voordeel zou dan ook zijn dat dit blok zeer zuinig kan lopen, maar een stukje tunen van de ECC em wellicht een andere uitlaatset, zullen dit blok doen brullen van het lachen.

Davis Fisher is 18 jaar en een van de racers van het Harley-Davidson Screamin' Eagle fabrieksteam in de AMA Pro Singles/GNC2 klasse. Fisher gaat de nagel nieuwe XG750R flat track samen met Brad Blaker besturen. De XG750R is gebaseerd op de Street 750 en heeft dus ook het vloeistof gekoelde 749cc Revolution X motorblok. Het motorblok is wel onderhanden genomen door het reaceteam van Vance & Hines en daardoor is het blok behoorlijk competatief geworden.

In de Sportster serie van Harley-Davidson en voortgezet in het Dark Custom segment wordt nu de minimalistische Roadster geïntroduceerd.

De Sportster bestaat bijna 60 jaar en deze dna is ook terug te vinden in deze Roadster. Een moderne 1200 v-twin zorgt voor de aandrijving, staand op aluminium gegoten wielen, sportieve rijhouding en aangepaste veren zorgen dat ook deze motor perfect past in de huidige HD campagne Life Your Legend.

De Roadster zal in verschillene kleurcombinaties geleverd gaan worden, natuurlijk de Vivid Black met een charcoal denim pinstripe, maar ook Black Denim met een rode pinstripe, Velocity Red Sunglo met een rode pinstripe, en two-tone Billet Silver/Vivid Black met een bordeauxrode pinstripe.

 

Afgelopen weekend was bij West Coast Motors, de Harley-Davidson dealer in Alkmaar, de onthulling van de verbouwde Iron 883.

Nadat ruim een jaar geleden het verkeersplein Kooimeer, A9-N9 bij Alkmaar, aangepast was door Rijkswaterstaat zijn er veel motorrijders onderuit gegaan. Meer dan 100 in een jaar tijd. Helaas ook deze motorrijder.

Vorig jaar, 2015, na een weekendje weg, werd ik verrast door een zeer glad wegdek nadat het in de middag licht had geregend. Maar ook door de onlogische knik in de weg en een kleine hobbel in de bocht.
En juist dit wordt nu eindelijk aangepast door Rijkswaterstaat. Mede dankzij de MAG, Motorrijders Actie Groep, en de KNMV, Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging.

Gelukkig was dus alleen het plaatsen van een waarschuwingsbord op de A9 net voor het verkeersplein niet het enige wat Rijkswaterstaat kon doen. Het oplossen van de situatie is altijd beter, beter dus dan waarschuwen.

Van 11 maart tot en met 14 maart gaat het plein dicht en wordt het verkeer tijdelijk omgeleid.

Ik hoop dat het hiermee ook daadwerkelijk opgelost wordt.

 

Hieronder nog even de link naar de MAG site

http://www.mag-nl.org/cms/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=281&cntnt01returnid=15

Eigenlijk een beetje een traditie, vroeg in het nieuwe jaar introduceert Harley-Davidson altijd nog een of meerdere nieuwe modellen voor de line-up van dat jaar. Zo ook nu eind januari 2016, 2 nieuwe softails namelijk een nieuwe Low Rider S en een nieuwe CVO Breakout.

En toen heb ik me toch laten overhalen door Jan. De proefrit op de nieuwe 2014 Ultra moest er toch van komen.

Een geheel nieuwe Harley Davidson motorfiets, na 13 jaar een geheel nieuw platform, een kleiner en watergekoeld motorblok, of te wel de geheel nieuwe HD Street in 500c en 750cc uitvoering voor echt stadsverkeer.

Het is dan eindelijk zo ver, het waterkoeling systeem heeft naast de VRod motor nu ook zijn intrede gedaan in de BigTwins van Harley Davidson. Het patent voor het waterkoelsysteem voor de kleppen in de kop van de grote 2 cylinders is al een tijd geleden afgegeven (mei 2011), maar nu dus in de 2014 modellen van de Ultra Limited en de Tri-Glide Ultra met 103 CI blok en de CVO Limited met 110 CI motor.

Afgelopen zondag gaan we de anderen ophalen bij de loods van Marco. Staat daar om de hoek in een schuur gewoon een MV Augusta, strak te staan. Dus toch maar even gevraagd of ik een foto mocht maken, en de goede Jan, ruim de 60 gepasseerd, zet de Agusta buiten in het zonnetje.

29 december Oliebollen bij West Coast Motors in Alkmaar
Op een van de laatste dagen in het oude jaar heeft de familie Leek een oliebollen feestje georganiseerd in de zaak. Leuk weerzien van velen, gezellig bijpraten en ideeen voor het nieuwe motorjaar uitwisselen, ritje naar Engeland, natuurlijk Rome en ook andere ritten.

West Coast Motors Alkmaar gaat vandaag verhuizen. Nadat Bas de zaak van zijn vader Jan heeft overgenomen wordt gezocht naar een nieuw pand voor hun 2 winkels. Met het pand op de Madame Curiestraat wordt een lang gekoesterde wens van Bas vormgegeven, een modern pand voor de zaak die al sinds 1976 bestaat.

Soms kom je hele aparte verhalen tegen op het internet.
Via een blog kwam ik het volgende verhaal tegen:

 

Voor het komende 110 jarig feest in 2013 heeft Harley Davidson natuurlijk een aantal speciale modellen in petto. Welke dat worden was nog niet bekend, maar de eerste berichten druppelen uit Milwaukee.
Voor 2013 wordt een speciale line-up gemaakt met verjaardagsmodellen voor het 110 jarig feest.

Het management van Harley Davidson laat nog weinig los rondom de feestelijkheden van het 110 jarig bestaan volgend jaar.
Maar iemand uit de top van het bedrijf in Milwaukee kon nog wel het volgende vertellen:

En we hebben weer een Amerikaanse Harley Davidson dealer die claimed de oudste officiele Harley Davidson dealer te zijn. In dit geval gaat het om de oudste dealer door de huidige familie opgezet.
In 1912 is de eerste generatie Kegel gestart met het dealerschap.

MichielsHarley

de Harley rijder