Vanmorgen de dag van het ophalen van mijn nieuwe juweeltje, de Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited! Nieuw uit het krat, met alleen de inrij kilometers op de teller, dus eigenlijk tellerstand 0.

Dus na het korte uitleg praatje van Jan, opstappen en rijden maar. Als eerste een klein stukje binnen door, even het gevoel pakken van de bochten, sturen en handelingen, wat een geweldige ervaring, op mijn eigen FLHTK. Hierna de topkoffer er af gehaald en richting Bennekom.

Mijn eerste ervaring

Super strak sturend, ook met 140 op de snelweg in een flauwe bocht. Waar mijn RK nog een beetje deining geeft, blijft deze Ultra strak en zeker. 

Korte bochten, redelijke snelheid van 50 tot 60, ook dan is de Ultra strak, voorspelbaar en altijd met het juiste gevoel, zowel op het voorwiel als het achterwiel. En dat met dat met de nieuwe standaard vering van Harley. Ik ben benieuwd hoe het voelt als ik ook de andere vering van Ohlings laat monteren. 

De bediening van het Boom! systeem is even wennen, niet dat het niet logisch is, maar meer omdat met verschillende knoppen dezelfde functie of selectie gekozen kan worden. De navigatie is wel wennen, echt anders dan de Garmin die ik gewend ben. De info in het nav scherm is minder, zoals de maximum snelheid wat geldt op die weg is niet aanwezig, ook kan je maar 2 eigen velden kiezen, bijvoorbeeld kiezen voor 'huidige snelheid' en 'huidige tijd', maar dan is er geen plek voor 'aankomsttijd' en of 'totale afstand'. Als je dus niet kiest voor de tijd in het Boom! scherm, dan kan je die niet ergens anders vinden, de huidige rijsnelheid natuurlijk weer wel. Dus dat zijn gewoon keuzes maken en wennen. 

Verder kan je in het navigatie scherm wel selecteren dat je de volgende afslag laat zien, dit is met een klein balkje erbij die minder wordt tot aan de afslag, erg makkelijk. Wat ik nog niet gevonden heb is hoe de kaart uitgezoomd blijft staan na een afslag, nu moet ik opnieuw de kaart weer uitzoomen. 

Verder merkte ik dat je tijdens het rijden niet even een andere route kan selecteren. En een handige aanvulling tov de Garmin is de integratie met de tankreserve, dus als de tank naar reserve gaat, dan vraagt de navigatie om te kiezen voor een benzine station in de buurt, de route wordt dan aangepast. Een handige optie. 

Verbruik

Tav het verbruik, kan ik nog niet veel zeggen, alleen dat snelweg rijden een verhoogd verbruik heeft, maar dat is logisch. Wat ik nu heb als verbruik is 1 op 13,5, maar daar zitten dus behoorlijke stukken snelweg en hoge snelheid in.

Volgens de aanwezig boordcomputer kan op een volle tank ruim 300 kilometer, tussen de 340 en 360, gereden worden, wat dus inderdaad 1:13,5 zou zijn. De praktijk en ook de tijd zal het leren. Zie ook de update hieronder.

Bagage ruimte

Mijn Ultra heeft een topkoffer, die ik detachable heb laten maken, dus standaard heeft de Ultra voldoende bagage ruimte. Tevens werden voor de 3 koffers zeer mooie tassen bijgeleverd, dus ook in de topkoffer. Nog niet gebruikt natuurlijk, maar dat zal zeker gebeuren. Verder zit er in de topkoffer een houder voor papier en kleine spulletjes en nog een netje voor bijvoorbeeld een flesje water. Ook zit er in de topkoffer een 12 volt aansluiting, dit is wel een sigaretten-aansterker, maar kan je via een adapter aanpassen voor USB oplaadpunt, makkelijk om de telefoon onderweg op te laden.

Het openen van de zijkoffers is in de Rushmore modellen sterk verbeterd, wat het openen makkelijk maakt en daarbij de koffers beter afsluitbaar maakt. 

Eerste dag

De eerste dag heb ik direct een 380 kilometer op de teller gezet. Even inrijden. Rustig het motorblok warm laten worden en het toerental nier hoger laten komen dan de 3000 tpm. Als het blok warm is, na zo'n 30 kilometer iets sneller de toeren in, maar nog steeds proberen om onder de 3000 te blijven, wat in zijn 6 140 kilometer per uur is.

Het is echt zoals hierboven beschreven, een super heerlijk strak rijdende toer machine.

Uitlaat systeem

Het uitlaat systeem heb ik laten aanpassen door de montage van het Jekill & mrHyde systeem. Dit is een einddemper die met een klep bedient kan worden, waardoor het geluid of standaard is of juist is lager en rauwer.

Met een drukschakelaar aan de linkerkant van het stuur is het eenvoudig te bedienen. Standaard staat de klep in het systeem dicht, dus een normaal geluid. Door een keer te drukken op de schakelaar, dan zie je direct dat het groene lampje gaat branden en de klep gat open waardoor het fraaiere en donkerder geluid uit de uitlaat komt.

In performance van het blok maakt het niets uit, ten minste niet wat ik merk als ik normaal aan het rijden ben, dus met 120 op de snelweg of juist met 50-60 op binnenwegen.

Handvat verwarming

Tja de meningen zijn verdeeld over de handvat verwarming op een Harley-Davidson motor en eigenlijk moest ik er zelf ook niets van weten. Maar op enkele ritten eerder had ik wel handschoen verwarming mee, aangesloten en ook gebruikt, ook op mijn trip naar Ierland heb ik deze handschoenen gebruikt. Maar dan zit je toch vaak te klooien met de draden, door je jas en je mouwen en dan dus aansluiten aan de motor.

Met handvat verwarming heb je dat 'probleem' niet, gewoon aan de knop aan de linkerkant van het stuur draaien naar de stand die je wel en dan warme handen. Tevens wordt hierdoor de handen vanuit de binnenkant opgewarmd, wat iets beter schijnt te werken.

Maar goed op mijn rit van zondag 22 april jl was het onderweg best koud, sowieso met de wind voelde het koud aan, dus standje 1 van de handvat verwarming ging aan en dan met goeie handschoenen super lekker kunnen rijden. Op de terug weg uit Spa was het gewoon 5 graden, dus chilli en dan is het lekker dat de verwarming op 2 kan. Met een behoorlijk stuk snelweg waar ik boven de 130 heb gereden, werd het ook koud aan de handen en dan in combinatie met wat vermoeidheid, heb ik de stand op 3 gezet en dan is het gewoon warm aan je handen.

Een mooie uitvinding dus en zeker in het gemak waarmee ik lange afstanden wil rijden een mooie aanvulling op de motor.

Update mbt verbruik

Het verbruik van de eerste paar dagen geeft al een aardig inzicht in het verschil tussen binnenwegen , snelwegen, en hard doorrijden.

Op 20 april dus de motor opgehaald, die dag een 250 kilometer gereden en behoorlijk wat snelweg. Hierna binnendoorwegen en rustig aangedaan. Op 22 april de rit naar de Noordkaap, dus veel kilometers, afgewisseld met snelweg en binnendoorwegen. Dan is het verbruik tussen de 1:15 en 1:14. De heenweg naar Spa, op 23 april heb ik redelijk rustig gereden op de snelweg, een gemiddelde van 110 km/u, wel met bagage en mijn dochter als duo rijder en toch een verbruik van 1:15. De terugweg ben ik even aan de gashendel gaan 'hangen', behoorlijke stukken met 140 tot zelfs 160 gereden. En ja dan zie je dat het verbruik dus zakt naar 1:12.

Update van 25-4-2017

Na een maand rijden op mijn nieuwe Ultra heb ik al aardig wat inzicht in de verbruikscijfers. In ruim 6700 km over snelwegen, hoogte verschillen en rustig binnendoor rijden heb ik het volgende lijstje kunnen maken:

Omschrijving Verbruik
Binnen door en max 80km/u 1:17,7
Snelweg 120-130 km/u 1:12,5
Gemengd snelweg - binnendoor 1:15,0

Update 19-6-2017

Ik ben weer een maand verder en heb de Ultra behoorlijk wat kilometers laten passeren.

Tijdens de vakantie met Iloe heb ik alle tankbeurten vastgelegd in een app op mijn Android telefoon (MyFuelLog2) en deze laat de volgende gegevens in een grafiek zien:

De eerste grafiek laat het verbruik over een langere periode zien. En de tweede grafiek het verbruik tijdens de laatste vakantie, 2 weken. Gemiddeld dus 1 liter op 14,89 kilometer en dat is inclusief 2 dagen snelweg, waar het verbruik 1:10 is geweest, dus ook stukken van 1:18. Een mooie score tijdens de vakantie, met volle bepakking en een passagier, dochter Iloe, achterop.

Update 22-7-2017

Bijna 2 maanden in mijn bezit en vandaag de 16.000 km onderhoudsbeurt laten uitvoeren, alsmede de nieuwe voorband die bij de omwisseling van de achterband hoorde, dat was bij 18.240km. En deze beurt doe ik bij 18.901 km. Dus nu is de Ultra technisch goed voorbereid om de Alpen Butt te rijden over een week.
Ach bijna 19.000 kilometer in 2 maanden rijden is toch niet zo gek voor deze ouwe zigeuner op 2 wielen ;-)

Update 3-4-2018

Net terug uit Engeland, het Paasweekend met 3 vrienden, en tijdens dit lange weekend de heb ik de Ultra de 30.000 kilometer laten passeren!
Op 29 maart, net nadat we in het Lake District in de sneeuw hadden gestaan heb ik de Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited even aan de kant gezet voor een foto. Om 2 minuten over 3 (15.02) maakte ik onderstaande foto:

 

Update 1-7-2018

Ik merk dat ik de laatste ritten niet blog. Waarom? Geen idee. Wellicht omdat deze ritten misschien iets te veel "rondje rondom de kerk" zijn. Maar afgelopen weekend wel 2 keer met Iloe achterop een lekker stuk gereden. Als eerste de zaterdag, 30 juni, naar Amsterdam en alleen maar binnendoor wegen. 28 graden en genieten van het mooie Noord Holland. Dan de zondag, 1 juli. We besluiten om Friesland in te gaan. Eerst maar eens richting Den Oever, visje eten en alleen maar binnendoor wegen. Dan de afsluitdijk over. Hierna Friesland in en het water aan de rechterhand gehouden. Geen navigatie, wel de kaart aan, en gewoon lekker rijden. Wat een mooi gebied is dit. Wel even eerlijk vertellen dat het gewoon super zomers weer is.

Dan via Lelystad terug naar huis. Even kijken naar de kilometerteller, nog 120 km, en dat is precies de afstand tot huis!! Maar omdat ik net even een andere weg kies, die korter is, kom ik 20 km te kort om voor de deur de 40.000 km aan te tikken. We besluiten om in Egmond aan de Hoef de boodschappen te doen, stukje omrijden maar who cares. En ja hoor, echt voor de AH, op de parkeerplaats, tikt de Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited uit 2017 de 40.000 km aan. Een fotomomentje dus.

1-7-2018 -> 40.000 km 40.000 km op 1-7-20181-7-2018 -> 40.000 km

Update 21-10-2018

21-10-2018 -> 50.001 km Tijdens terugreis uit Bari Italië is de Harley door de 50.000 km heen gegaan. Helaas reed ik op dat moment op een weg waar ik niet direct kon stoppen. Vandaar de 50.001

 

 

 

Update 24-12-2018

Op 23 november kreeg ik van Harley-Davidson en enkele dagen later ook van de RDW een brief dat mijn FLHTK terug moet naar de dealer in verband met eventuele problemen met de secundaire koppeling, als onderdeel van het nieuwe hydraulisch koppeling systeem.
Door dit te combineren met een grote beurt van de Ultra wordt het in één keer opgelost. De grote beurt laat ik doen bij een kilometerstand van 53570 kilometer en natuurlijk door West Coast Motors in Alkmaar, mijn geautoriseerde dealer. In de grote beurt worden naast de motorolie en de versnellingsbak olie ook d remvloeistof vervangen, alsook de 4 bougies en krijgt de motor een nieuwe voorband.
Ook merkte ik dat de laatste tijd het Jekill and Hyde systeem niet echt lekker werkt, dus daar hebben ze ook naar gekeken en de kabel vervangen.
De motor is dus weer helemaal klaar voor het nieuwe motorseizoen in het nieuwe jaar.

Update 01-04-2019

Tijdens mijn maart ritje heb ik de Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited door de volgende mijlpaal gereden, 55.555 kilometer. Wederom een foto momentje:

Update 24-04-2019 een extra bagage tas

 

Om toch tijdens vakanties net even wat meer bagage mee te kunnen nemen, heb ik de FTB3300 van Saddleman aangeschaft.
De FTB3300 is de Sport Trunk & Rack Bag voor touring modellen zoals mijn Harley Ultra. De tas kan eenvoudig met klitteband en 2 clips vastgezet worden op het top-rack op de topkoffer. Door de makkelijke compartimenten is het eenvoudig om extra spullen op te bergen maar ook weer terug te vinden.
Het is voor mij de bedoeling om hier de lichte spulletjes in op te bergen, zoals zonnebrillen, handschoenen, doekjes, eventueel koekjes en toiletspullen.

De tas is niet waterdicht, daarvoor wordt een regenhoes meegeleverd. De hoes is snel een makkelijk om de tas te spannen. Nog niet uitgeprobeerd, maar ik ga er vanuit dat de Amerikanen dit uitvoerig getest hebben en dat het ook op snelweg-snelheden goed zal werken.

  

Twee jaar later staat de Ultra op 60.000 km

En dan is het 25 april. Ik ben onderweg naar Italie voor de 500 Miles van Parma en de mijn Harley-Davidson FLHTK Ultra Limited bereikt de 60.000 kilometer. Wederom een mijlpaal voor deze machine. 

Update 4-6-2019

 Na mijn Italië trip had ik het al gezien, roestwater op aan de linkerkant van mijn voorwiel. Helemaal schoongemaakt en even aankijken, maar het vermoeden was er. En in Garderen, tijdens het HOG Benelux weekend zag ik het weer, dus mijn vermoeden klopte, een wiellager defect. Tijdens het rijden merkte ik het niet echt, al wobbelde het stuur wel een beetje.
Dus op zaterdag maar even een afspraak gemaakt bij West Coast Motors om er naar te laten kijken. Dinsdag ochtend met de Ultra naar de werkplaats. Wiellager was inderdaad kapot en werd netjes onder garantie gerepareerd. En omdat het voorwiel toch uit de voorvork was, ook maar direct de remblokjes vervangen (2e maal, en nu weer met 30.000 kilometer).
Dus nu kan ik weer goed sturend verder ;-)


 

18-6-2019 upgrade: een nieuw stuur

Omdat de handvatverwarming defect was, moest deze vervangen worden. Om die reden had ik besloten om de upgrade van het stuur nu te laten doen, want arbeidsloon zou in de garantie vallen en het is een best werkje om de kabels door het stuur te priegelen.
En tegelijk heb ik een upgrade gedaan van de handvaten. De nieuwe set is die van de CVO, strak ogend en een net wat lekkerder grip.
De eerste rit met het nieuwe stuur valt zeker niet tegen. Mijn handen zitten nu iets hoger, al is het stuur wel wat meer gebogen als ik veracht had.
Tevens hebben ze bij West Coast ook onder garantie de chromen uitlaatpunten van de Jekill & Hyde uitlaten vervangen. De oude set, de tweede die er al onder zat, was nu ook weer zeer sterk aan het afbladeren. Nu dus even kijken hoe deze het uithouden.

12-7-2019 kleine beurt

Mijn Ultra wordt netjes bij de dealer, Westcoast Motors in Alkmaar, onderhouden. En nu was het de kleine beurt, de 70.000 km beurt.
Met nieuwe banden, nieuwe olie en nieuw oliefilter werd de motor weer netjes voor me klaar gezet. Klaar voor de komende vakantie.

 

3-8-2019 de 75.000 km stand is bereikt

En dan rijden we op de terugweg van onze Baltische staten en Rusland reis naar huis. Op de snelweg A10 onder Berlijn gaat de kilometer teller door de 75.000 stand. Een fotomomentje dus weer.
Bij thuiskomst van de vakantie (het verhaal is HIER te lezen), staat de teller op 75.779 km.

 

20-10-2019 de 80 voorbij

Even een weekendje Zwitserland en er staat 2200 kilometer weer op de teller. Zondag 20 oktober net voor het middaguur klikt de teller op 80.000 kilometer.

Het verhaal van deze Zwitserland trip kan je HIER lezen.

 

27-12-2019 een foutmelding p-0522

Gewoon een stukje rijden, omdat het kan, omdat de temperatuur nog aangenaam is en de pekel die gestrooid was eigenlijk wel weer van de weg gespoeld was.
Maar tijdens het rijden ging bij de kilometerteller een rood (rond) lampje branden. Na ongeveer 15 minuten ging het lampje ook weer uit. Tijdens het rijden merkte ik geen verschil, geen haperingen, alle lampen deden het verder nog en geen andere waarschuwingslampen gingen branden.
Thuis dus maar even de foutcode uitgelezen. Simpel door de kill-switch uit te zetten, de kilometerteller-schakelaar ingedrukt te houden en dan de hoofdschakelaar omdraaien. De Ultra doet dan even een diagnose test en laat met codes zien of er foutmeldingen zijn.

In mijn geval was er 1 P-meldingen en wat B-meldingen. De B-meldingen komen doordat ik de topkoffer eraf had gehaald en dan ziet het systeem de luidsprekers achter niet meer, dus verklaarbaar. Maar de p-melding is een aparte. Ik moest behoorlijk zoeken en graven om te zien wat de melding was.

Een lijst met codes kan je vinden op DEZE website van FuelMoto.

Voor de p-0522 code staat de volgende omschrijving:

Error Code P0522: Engine Oil Pressure Sensor/Switch Low 

Error Code P0522 is defined as Engine Oil Pressure Sensor/Switch Low Voltage. This means the sensor is indicating that the oil pressure value is too low, which is due to faulty sensor, faulty sensor circuit or low oil level.

This code is a generic trouble code, meaning it applies to all vehicles equipped with the OBD-II system, especially vehicles made since 1996 up to present.  Specifications on the definition, troubleshooting and repairs vary depending on the vehicle makes and/or models.

Met deze omschrijving maar even naar West Coast Motors in Alkmaar gegaan, mijn lokale HD-dealer. Ook daar moest even gezocht worden naar de exacte betekenis van de error-code. Met het advies om de code te resetten (leegmaken dus) en het verder in de gaten te houden kan ik wel gewoon verder rijden. Mocht de code toch weer optreden dan zullen ze de sensor van het oliesysteem vervangen.

En foutmelding b2176

b2176Bij het uitlezen van de foutcodes zag ik nog een code langs komen, b2176. Volgens de foutcode tabel van Harley-Davidson betekent dit "Security antenna output open". En volgens het HD Forum zou dit de antenne voor de key-fob zijn om te signaleren of de fob binnen bereik is zodat de motor gestart kan worden. Nou heb ik daar geen problemen mee gehad, maar ga het wel in de gaten houden.

Alle codes zijn gereset, en bij gelegenheid ga ik weer rijden en dan kijken of een van beide codes terugkomen. Zo ja, dan bij de dealer de zaken na laten kijken. Hiervoor geldt nog steeds de (uitgebreide) garantie periode.

 

13-04-2020 lege accu

Tja dan wil je een stukje rijden, leuk dochter achterop, 2e Paasdag, corona tijdperk dus rustig op de weg. Maar dan zie je bij het naar buiten rollen van de Ultra dat de aan-knop al op standje 'aan' staat. Hmmmm even terug zetten en weer naar 'aan'. Niets dus, geen lampje, geen meter die beweegt en geen geluid. Oeps accu leeg.
Met wat gereedschap de accu vrijgemaakt, met de startkabels stroom uit de Saab gehaald en met een klik start de Ultra als een zonnetje. De hele middag gereden, ook bij tanken de motor maar even aan gehouden en zo weer terug naar huis. Grappig als je met draaiende motor gaat tanken, de benzine meter en digitale reserve aanduiding veranderen dus niet. Tijdens het rijden zie je de meter langzaam omhoog gaan en ook de reserve stand zie je oplopen. Grappig.
's Avonds toch maar even de accu lader op de motor gezet en de volgende dag even alles gecontrolleerd. Als de accu niet een al te grote optater heeft gehad, blijft alles goed lopen.

Maar goed doordat de accu dus even leeg was, geeft de Harley wel wat meldingen, en die wil ik hieronder even opschrijven:
- ECM U0140 = Loss of comm bcm
- ECM U0156 = loss of comm speedo
- BCM b2271 = BCM voltage low
- SPDO U0184 = Lost comm w/radio

Bij de foutmeldingen worden ook partnummers genoemd, die dus eventueel stuk zouden kunnen zijn. Omdat ik wist dat het om de accu ging en na een achtelijke oplaadbeurt en natuurlijk de rit van de dag ervoor, zal dit dus de oorzaak zijn en niet de benoemde onderdelen.

Kilometerstand 088880

Mei 2020, de Ultra bereikt stand 88880 en daarna dus 88888 kilometer. Vanwege corona heb ik al een paar ritten gemist dit jaar dus net geen 90k gereden in 3 jaar met de Ultra. Geheel niet erg, want de ritten zijn alleen uitgesteld en de kilometers maak ik toch wel.

 

 

Kilometerstand 90.000

 

En dan is het 30 mei, ik rij in het Pinksterweekend door het Zwarte Woud en mijn Harley-Davidson Ultra Limited FLHTK uit (mei) 2017 bereikt wederom een mijlpaal, de 90.000 kilometer.
Nog steeds zonder problemen, knort de dikke touring motor onverschroten met zijn bereider over de kronkelige wegen.

 

09-08-2020 Update 100.000

 

En dan rij ik terug van een weekendje Sauerland en bereikt mijn Harley-Davidson Ultra Limited de mijlpaal van 100.000 kilometers en dat zonder 1 misslag (afkloppen op ongelakt houd).

8-4-2021 Nieuwe koppelingsplaten

Een van de verbruiksartikelen van een motor is ook de koppelingsplaten. Harley schrijft niet echt iets over de tijdsduur van de platen en voor de Milwaukee-Eight configuratie is ook nog niet zo veel bekend aan verbruikscijfers. Ook is de slijtage erg afhankelijk van het type rijder en dus ook hoe je met de koppeling omgaat. Mijn FLHTK 2017 model heeft (nog) de hydraulische koppeling bediening, waardoor het aangrijpmoment altijd gelijk blijft, een kabel kan tenslotte uitrekken.
Bij 104.194 kilometer zijn dus mijn platen aan vervanging toe. Ik merkte het tijdens mijn Paastripje in Efel, bij snel gasgeven of bij inhalen merkte ik vrij snel al op de zaterdag dat de koppeling slipte. Bij een koffiestopje snel even West Coast gebeld, of ze ergens van de week tijd hebben om er naar te kijken. Nou ze hebben het best wel druk, maar als ik de motor op dinsdag of woensdag even bij ze zou neerzetten, dan konden ze het ergens wel tussendoor doen. Woensdag de Harley in Alkmaar geparkeerd en donderdag middag al een belletje dat de platen vervangen zijn en ik de motor weer kon ophalen.
De ouden platen zijn vervangen door een vers setje Screamin' Eagle High Capacity Clutch Plate Kit voor de Milwaukee-Eight Engine, artikel 37000258. Ik kan dus nu weer verder met toeren ;-)

21 augustus 2021 de 110.000 kilometer is bereikt

Tijdens mijn vakantie door de Pyreneeën, iets meer dan een jaar na de 100.000km, draait de teller van de Ultra over de 110.000 kilometer. Een mijlpaal voor mij Harley en ook gaaf dat ik deze allemaal zelf heb gereden. Daar waar ik mijn vorige motoren al met een aantal kilometers op de klok had aangekocht, kreeg ik deze met 0 op de teller.
De motor heeft afgelopen 4,5 jaar zonder problemen gedraaid, de mechaniek heeft geen steken laten vallen en de motor voelt nog steeds strak en goed aan. Natuurlijk heeft dankzij de juiste onderhoudsmomenten en goeie verzorgen van de motor in het algemeen. Maar geeft ook aan hoe goed het Milwaukee Eight motorblok is. Eén keer heeft de boef me bijna in de steek gelaten, tijdens mijn vakantie door Wales. In de striemende regen had ik de Ultra net even verkeerd neergezet, waardoor de wind de regen een kans gaf om het luchtfilter in te gaan, zodat bij de eerst start de volgende ochtend het water de cilinder in gezogen werd. Goed opgelost mede dankzij mijn motormaatjes die mee waren op deze trip.

  

 

Foto galerij

MichielsHarley

de Harley rijder