Het is nog fris als ik Ruud en Ferry ontmoet bij het Shell station bij Breukelen, de zon is nog niet doorgebroken maar het beloofd een mooie dag te worden. Met z’n drieën rijden we onze Harley’s naar eethuis Poelzicht in het centrum van Nieuwegein.


We zijn niet de eerste die hier bijeenkomen voor de Road Captains Training van het HOG Benelux. Naast Theo en Rob, onze instructeurs voor vandaag en Liza van Harley Davidson Benelux zijn verschillende afgevaardigden van de chapters aanwezig. Een kennismakingsronde met koffie en een plak cake van onze gast heer Richard maakt het dat er al een gezellige sfeer hangt.\r\n', '\r\n

Afgevaardigden van de volgende chapters waren deze dag aanwezig:

- Amsterdam Chapter Holland
- The Bridge Chapter Holland
- Breda Chapter Holland
- Corridor Chapter The Netherlands
- Den Haag Chapter Holland
- Coast Riders Chapter Holland

Op de eerste etage van Eethuys Poelzicht krijgen we als eerste een “preek” over veiligheid en veilig rijden op de motor, wat natuurlijk het doel is van Road Captain zijn als je een groep met motorrijders gaan begeleiden. Hierna volgt het stuk theorie over het wegzetsysteem dat de Road Captains gebruiken. Bij elke afslag wordt op een veilige plek een motorrijder neergezet door de 2e Road Captain die vooraan rijdt, of door de voorop rijder die de dubbele taak heeft de route te rijden en weg te zetten. De laatste rijder, ook een Road Captain, neemt dan de weggezette motorrijder weer mee in de groep.

In het kort wat de Road Captain moet doen:
-    Duidelijke uitleg  vooraf;
-    Nieuwe rijders worden apart genomen en in het kort het wegzetsysteem uitgelegd;
-    Wanneer rijders van buiten het Chapter meerijden, zouden ze een vrijwaringsverklaring moeten tekenen;
-    De Road Captains worden voorgesteld en de voorkeur is dat zij een herkenbaar oranje of groen hesje dragen;
-    De Road Captain die voorop rijdt bepaald de route. De groep volgt de Road Captain;
-    De 2e Road Captain die voorop rijdt zet de eerst volgende motorrijder weg in de bocht. De plek waar deze motorrijder gaat staan, bepaalt de motorrijder zelf. Hij of zij zal dus zelf een veilige plek moeten kiezen, waarbij de motor in de rijrichting staat waar de groep naar toe moet rijden. Ook zal hij of zij op een zichtbare plek moeten gaan staan;
-    De Road Captain die achteraan rijdt, afhankelijk van de groep zijn dat er één of twee, nemen de weggezette motorrijder weer mee in de groep;
-    De motorrijder neemt zijn plaats weer in de groep. De groep wisselt niet van plek op de weg;
-    De motorrijder stopt voor een oranje verkeerslicht;

Een lastig punt van het wegzetsysteem is de snelweg. In de briefing zal je dit duidelijk moeten uitleggen hoe je hier als Road Captain mee om wil gaan. Een suggestie is om vooraf aan te geven bij welke afslag je van de snelweg af wil en daarbij een meetingpoint opgeven om de groep weer bij elkaar te halen.

Na het stuk theorie, wat heel leerzaam was, hebben we een lunch genoten op het terras in het zonnetje en kijkend over de lek.
Aan het einde van de lunch hebben we de plechtigheid mee mogen maken van de overhandiging van de eerste jaarpin van Poelzicht door Richard aan Liza. Zie ook de volgende link http://www.poelzicht.nl/index.php/nieuwsbrief/laatste-nieuws.html



En werd het tijd om op de motor te gaan stappen.
We kregen nog even snel een uitleg van Rob die tijdens de route voorop gaat rijden. Ik gaf aan wel als eerste daarachter aan te willen rijden. We reden als eerste naar een grote en rustige parkeerplaats (bij de McDonalds) om de spieren wat losser te maken. Of te wel langzaam rijdend bochten maken en zorgen dat je als groep bij elkaar blijft. Een mooi gezicht om de groep zo in een slinger achter elkaar aan te zien rijden.

 


En dan op pad. Ik mocht weer achter Rob aan, maar had het niet goed begrepen! Ik had gehoord dat vanaf het eerste bordje ‘Utrechtse Heuvelrug’ ik de mensen zou wegzetten, maar het eerste bordje duurde even en ondertussen rijdend door Nieuwegein raakte de groep uitelkaar. Ik heb dus in mijn eerste rit niemand weggezet! Een leermoment tijdens de korte evaluatie die we erna deden: zorg voor een duidelijke communicatie wie wat doet.
En daarna volgende we weer de route, rijdend door het prachtige Utrechtse Heuvelrug gebied, slingerend over verschillende wegen met het wegzet systeem, op en top genieten.
Tijdens elke stop weer wat leermomenten, tips en handige weetjes te horen gekregen en opgenomen. Als laatste hebben we nog een stuk A12 snelweg gedaan. Dan blijkt dus dat de snelweg inderdaad een lastig geval is, de groep wil graag bij elkaar blijven en zodoende proppen we als groep ons tussen rijdende wagens en worden daardoor niet echt gewaardeerd.

\r\n







We verzamelen ons weer bij Poelzicht. Het terras is nog steeds gezellig vol. En wij doen de evaluatie van de dag weer op de 1e etage. Na de nodige complimenten een fris drankje en nog een wat vragen beantwoorden door Theo krijgen we ons certificaat en de bijbehorende patch van Road Captain.
Een hele leuke en leerzame dag, een geweldige en gepassioneerde groep, twee uitermate gekwalificeerde instructeurs, een toplocatie en in de juiste volgorde de juiste theorie en praktijk.

De Softail van Richard in zijn zaak.

 

12 tot 16 graden (in het zonnetje zeker 19 graden)
Totaal aantal kilometers vandaag: 350km (inclusief de heen en terug rit)

 

Nog even lachen.
Loes, een van de deelneemsters, was na de lunch haar mobiele telefoon kwijt. Ze heeft nog gezocht op het terras waar de lunch hadden gehad, haar tasje was al omgekeerd en ook haar jas met alle zakken werd nagekeken. Na de rit en weer terug bij Poelzicht werden zowel de jas als de tas nog een keer grondig nagezocht. Natuurlijk was de eigenaar ook al gevraagd of hij een telefoon had gevonden.
De andere deelneemster kwam op het slimme idee om haar te bellen en ja hoor we hoorden een telefoon overgaan. Nog een keer zoeken en het geluid kwam van beneden, van de grond. Zou de telefoon gevallen zijn, maar nee daar lag geen telefoon maar het bel geluid was er nog wel. Tot ze merkte dat het geluid uit haar broekspijp kwam! De telefoon was uit haar broekzak gegleden en door de broekspijp naar beneden. Een geluk dat deze tijdens het rijden of tussen de ritten door niet uit haar broekspijp was gevallen.

MichielsHarley

de Harley rijder