Mijn Road KingHarley-Davidson Road King Classic 2002

Halverwege juni hoorde ik al de eerste geruchten over een nieuw motorblok van Harley-Davidson, de Eight. Zie ook mijn blog via deze Gerucht: nieuw 107ci blok met 4 kleppen.

Op dinsdag 23 augustus werd in Boston tijdens de jaarlijkse Harley-Davidson dealer dag het nieuwe hart van de Harley Touring modellen gepresenteerd, de Milwaukee-Eight.

 Het nieuwe blok heeft de naam Eight gekregen omdat het 4 kleppen per cilinder heeft, dus 8 in totaal. Maar ook omdat dit blok de achtste in lijn is (al geeft Harley zelf aan de negende).

Omdat de kop van het blok anders gemodelleerd moest worden om die 4 kleppen en 2 bougies kwijt te kunnen, is er weer een ontwerper bezig geweest en heeft de kop een mooi design gegeven.

 

 

 

 

 En naast een nieuwe cilinderinhoud voor de v-twin van in totaal 107 ci (1750 cc) wordt er voor de CVO modellen ook een114 ci (1870 cc) Milwaukee-Eight gepresenteerd.

Ook zal de Eight de voorziening krijgen van de eerder gepresenteerde waterkoeling, maar voor bijvoorbeeld de Road King blijft de gewone oliekoeling ook bestaan.

Het nieuwe blok is er natuurlijk gekomen om te voldoen aan de nieuwe emissie normen van EURO-4. Daarbij zou het blok een stuk zuiniger moeten worden, rustiger moeten lopen, door de aangepaste ontbranding in de 2 kamers en daardoor ook met minder trillingen lopen.

Het ziet er in elk geval al prachtig uit, wanneer het ingebouwd in het frame zit.

 

 

 

   

 

 

MichielsHarley

de Harley rijder

VTEM News Stack