De Yamaha V-Max, een motorfiets, is niet in een van de bekende categorieën in te delen. Het is geen custom, geen sportfiets en, door de afwezigheid van beschermend plastic, al helemaal geen toer motorfiets. In 1985 is deze voor het eerst geïntroduceerd.


Door de eigenzinnige vormgeving straalt hij vooral agressie en trekkracht uit. Deze macho-motor creëert zijn eigen categorie. Het is een boulevard blaffer en een stoplichtsprinter. Want sprinten kan de V-Max. Dat blijkt al uit het brede 15 inch achterwiel en de hoge 150/90 band. Hierop rust de taak de beschikbare 145 pk op het asfalt over te brengen. Althans, in de Amerikaanse versie die is uitgerust met het bijzondere V-boost systeem. De versie die in het begin in Europa werd geleverd is de geknepen versie, deze moet het doen zonder deze turbo en moet zich met 100 pk tevreden stellen.
Later in 1986 is weldegelijk de V-boost versie geleverd, ook in Nederland.



De omgebouwde VMax: nieuw polyester, zoals een Agusta kont, koplamp, tankcover met zij-inlaten, spoiler en zij materiaal. Recent aangepast is het voorspatbord. Het uiterlijk komt nu nog meer bij de prestaties van de VMax.

De V-boost is een elektronisch gestuurde vlinderklep in het inlaattraject die open gaat als de 6000 toeren wordt bereikt. De Max ademt dan door twee carburateurs voor iedere cilinder, in plaats van één. Een belangrijk onderdeel van het agressieve uiterlijk zijn de twee luchthappers naast de dummy-tank. Dummy, want de werkelijke tank bevindt zich onder het zadel. De vijftien liter die daarin gaan zijn, bij pittig gasgeven, al binnen 150 kilometer opgestookt.

In 1996, ter ere van het 40-jarig jubileum van Yamaha, werd een special 140-pk versie op de Nederlandse markt gebracht onder de naam VMX 1200 Black Max, dit was tevens het laatste model uit deze serie.

In 2009 is de nieuwe VMax aan de wereld getoond. Dit is een evolutie op basis van revolutie, de vier cilinder heeft nu 200 pk en ook de vormgeving is onder handen genomen.

De VMax van Michiel is van 1986 en in geheel standaard uitvoering gekocht. Hieronder is nog de VMax in originele uitvoering te zien.
De artikelen in deze rubriek laten onder andere de verbouwing van de VMax zien en wellicht nog spannende verhalen.

 

Specificaties Vmax

Motor Vloeistofgekoelde V4, twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud 1198 cc
Boring x slag 76 x 66 mm
Compressieverhouding 10,5 : 1
Carburatie Vier 35 mm Mikuni''s met V-Boost
Versnellingen Vijf
Transmissie Primair tandwielen, secundair cardan
Frame Dubbel wiegframe
Vering Voor hydraulische telescoopvork, achter twee schokdempers
Remmen Voor dubbele en achter enkele geperforeerde 282 mm schijven
Gewicht 258 kg
Vermogen 145 pk bij 9000 tpm
Topsnelheid 245 km/u
Tankinhoud 15 liter
Benzineverbruik 8 - 10 liter op 100 km
Prijs (in 1987) f 22.999,-



http://www.youtube.com/watch?v=5_mgVyLtB5Y

'