Wederom een zeer geslaagde dag van de Truckrun van de Globetruckers. Dit jaar weer het rondje Heemskerk vanuit de Harteheem stichting.

Zoals eigenlijk elk jaar help ik als verkeersregelaar mee met de Truckrun. Een super initiatief van 2 mannen, Rene en Melgert, die meer dan honderden vrijwilligers op de been weet te krijgen om jongvolwassenen met een beperking de dag van hun leven te geven, zij mogen meerijden met truckers.

Dit jaar gaat het rondje gestart worden vanuit de Harteheem in Heemskerk. Het is namelijk om het jaar in Zaandam en in Heemskerk. Vanuit Heemskerk zal de stoet van 100 vrachtwagens en bijbehorende begeleiding van enkele oude politiewagens naar Castricum rijden. Hierna vervolgt de route via Bakkum naar Egmond Binnen. Daarna zetten we Egmond aan Zee op zijn kop en door te rijden naar Alkmaar. Helaas mochten we van 3 bewoners niet door Heiloo rijden, het stukje Stationsweg was taboe verklaart voor de vrachtwagens. Dus via de N9 naar het verkeersplein om de Kennemerstraatweg in te rijden, hierna rijden de vrachtwagens naar Boekel en via Akersloot naar Uitgeest. Bij het station rijden we dan weer Heemskerk in en vervolgens, met dank aan de Burgemeester van Beverwijk, een klein stukje door Beverwijk te rijden. Hier was speciaal en zeer snel een ontheffing gegeven voor een weg waar normaal gesproken geen vrachtwagens doorheen mogen. En zo weer terug naar Heemskerk, naar de Harteheem.


Zo mooi om de passagiers op de bijrijdersstoel in de vrachtwagens te zien genieten.
Daar doen we het voor!!


Ik ben rond half 11 in Heemskerk, om bij te kletsen met de andere motorrijders en natuurlijk om mijn verplichte vestje als verkeersregelaar op te halen.
In juli had ik de digitale vragenlijst voor het verplichte certificaat van verkeersregelaar al gehaald en half augustus heb ik de organisatie geholpen met een enquete in Heiloo. 
Dit is wel een puntje van diepste politieke tragedie geweest voor de Truckrun. Even in het kort: de Truckrun van de Globetruckers gaat al jaren door Heiloo en dus al jaren door de Stationsweg. Dit is een stukje van nog geen 400 meter die we dit jaar vanuit de treinspoorkant zouden gaan inrijden. Echter door de gemeente is, na veel begrijpelijke klachten van de bewoners van deze straat, een inrijverbod ingesteld voor vrachtwagens en landbouwvoertuigen. Begrijpelijk, want het is een smalle straat, waar nu een snelheidsbeperking is van 30 km/u, de straat is een oude klinkerweg, bomen aan weerskanten en oude huizen. De bewoners hadden dan ook alle redenen om en de snelheidsbeperking te vragen en het inrij en doorrij verbod voor vrachtwagens te krijgen.
MAAR als er dan een ontheffing gevraagd wordt voor een zeer speciale gelegenheid (niet voor de vrachtwagenrijders, niet voor de motorrijders, maar voor de bewoners en clienten van de Harteheem!), voor een evenement wat maar één keer in de twee jaar door deze straat wil, en dat dan de wethouder een zielige nee verkoopt, tja dat is dan meer dan zuur. Ook omdat de andere mogelijkheid, de Omloop en Belieslaan, afgesloten waren. In augustus dus nog een enquete gehouden bij de bewoners van de Stationsweg, 100 mensen gesproken, ALLEMAAL (op 3 na) vonden het geweldig dat de Truckrun weer zou gaan rijden. Helaas dus 3 mensen die nee zeiden. Een wethouder die zijn oren laat hangen naar deze 3 zielige bewoners. Met als resultaat dat de Truckrun via de N9 een giga omweg moest maken, een saaie weg moest rijden en niet de bewoners van Heiloo een mooie optocht van vrachtwagens kon laten genieten.

     

De opening van de Truckrun door een van de bestuurders van de Harteheem voor een zaal vol Truckers, Motorrijders, vrijwilligers en nog enkele clienten van de Harteheem. Hierna mocht ook Rene een speech houden, waarna Melgert het even moest overnemen. Rene had het even te zwaar toen Heiloo ter sprake kwam (de betreffende wethouder zat trouwens wel in de zaal).  En als laatste werden de Motorrijders nog even toegesproken.

Maar goed, de Truckrun op deze mooie en zonnige zaterdag. Ik had mezelf laten indelen in het flexibele kopgroepje. Wat betekende dat ik geen vaste plek langs de route had gekregen. Mijn eerste opdracht was de vrachtwagens begeleiden naar hun startopstelling bij het begin van de route. Alle clienten en bewoners van de Harteheem kregen een vrachtwagen toebedeeld, konden plaats nemen en dan ging de vrachtwagen naar het begin van de route. Even helpen dat zij de eerste rotonde zonder te hoeven stoppen konden doorrijden.

Om half 2 ging de karavaan rijden. Achter me was het een kabaal van de Amerikaanse politie wagens die hun sirenen aan hadden en daar achter de vrachtwagens die hun luchthoornen lieten blazen.
Wij reden als groepje achter de politieagent te motor. Daarvoor nog een agent te motor die het verkeer officieel stil zetten, waarna de verkeersregelaars die op hun motor naar de vooraf bepaalde plaatsen waren gereden, de taak overnamen. Mega veel publiek langs de kanten, foto's maken, filmen, geweldig.
Ik en mijn collega motorrijders mochten af en toe ook even op een kruispuntje gaan staan, tot dat we werden afgelost door een andere verkeersregelaar die op die plek zou moeten staan, maar iets later was.

In Egmond aan Zee moesten we even wachten, want een ambulance moest met spoed vanuit Alkmaar naar de reddingsbrigade op de boulevard. Dat duurde dus even. Maar ook wel even lekker om van de motor af te zijn en ook even de rust zonder al het getoeter ;-)

Omdat ik bij de parkeerplaats op de boulevard in Egmond aan Zee niet afgelost werd en de stoet wel door moest rijden, heb ik het stukje N9 overgeslagen. Ben direct door Heiloo en ja dus ook door de Stationsweg gereden naar de Kennemerstraatweg om daar de stoet weer op te vangen.

De sliert met vrachtwagens is zo verder gereden, langs het kanaal naar Uitgeest, Heemskerk door en een stukje Beverwijk. 
Bij de Harteheem konden de bijrijders weer uitstappen, met of zonder begeleiding. De bikers en truckers kregen daarna de gelegenheid om nog even na te praten met een gratis drankje en een hapje, frietje of broodje warm vlees. En dat onder het genot van een lekker bandje die de muziekale begeleiding deed.

Wat een top dag was dit! Echt genoten. Het ging niet om het motorrijden, maar om de clienten van de Harteheem stichting een bijzondere dag te bezorgen. En daar ging het ons om.

Klik hier voor de link naar de website van de Globetruckers.

Nog even een mooi filmpje, een impressie van de dag.

https://www.youtube.com/watch?v=et7pqb5dGNw 

MichielsHarley

de Harley rijder