De HOG vakantie gaat dit jaar weer naar Frankrijk. Echter in plaats van de bergen wordt gekozen voor Normandië, een stuk 2e Wereld Oorlog geschiedenis combineren met mooie ritten.

Henk heeft een hotel geboekt in Cabourg, maar om daar te komen hebben we 2 overnachting op de heenweg, namelijk in Lille en in Abbeville.
Deze keer wordt de groep wat jonger door de deelname van de twee zonen van Henk, een rijdt op de Fatboy en de andere op de Night Rod Special ;-)
Onderweg stoppen we op leuke plekken en 1 keer noodgedwongen omdat Ruud opeens echt Harley produceert met zijn Road King. De verbinding tussen de demper en de pijp is afgebroken, een slechte las blijkt later, maar Ruud is blij met het stoere geluid.
De route langs de Normandische kust is indrukwekkend, veel rots partijen en lange stranden. We zijn op weg naar de landingsplaatsen uit WO2.

Het hotel waar we enkele dagen verblijven is gezellig en staat naast een paardrijdrafbaan. Helaas is in de eerste nacht dat wij er zaten de biervoorraad al op!

Ruud had een vriend van hem gevraagd om de groep voor 2 dagen te gidsen door het gebied. De dames die als duo rijder of met de auto gekomen waren kozen voor het busje om het verhaal onderweg direct te horen. Wij kregen het verhaal op de plek waar we een rondleiding kregen, het strand of een grasveldje.
In het gebied staan veel herinneringen aan de invasies, tanks, monumenten, huisjes die de kanonsgaten nog hadden. Maar natuurlijk ook de pontons van de geallieerden in zee die dienst hadden gedaan als haven, of de kanonkoepels van de bezetters die de Atlantische verdedigingslinie vormde.

Van alles kregen we een uitgebreide uitleg op de eerste dag.
Ook het bezoek aan de Amerikaanse begraafplaats was zeer indrukwekkend. Groots en zeer netjes onderhouden. Inderdaad een plek om even stil bij te staan.

Ik had besloten om de volgende dag niet mee te gaan met de groep, om nog een dag met de gids op pad te gaan. Geen probleem voor de groep en ik heb een route uitgezet richting de Mont Saint Michel. Een leuke route via kleine dorpen en zelfs een zandpad richting het klooster/kerk op een stuk rots in zee.
De Road King wordt geplaatst op de parkeerplaats en ik begin mijn wandeling naar de Mnt Saint Michel, een klein half uurtje stevig doorlopen. Bij de voet van het bouwwerk neem ik een foto en daarna de elektrische bus terug. Het is een enorm commercieel complex geworden, heel anders als 35 jaar geleden dat ik met mijn ouders was.

De terugweg rij ik via bijna dezelfde route. Maar steeds zijn de uitzichten anders en afwisseld. Onderweg breng ik nog een bezoek aan de dichts bijzijnde Harley dealer in Caem, maar vanwege de vakantie is deze gesloten.

Eten doen we een enkele keer in het hotel of in het restaurant met uitzicht op de renbaan, maar ook een paar keer in het dorp Cabourg waar voldoende restaurants en bistro''s zijn.
Maar het biertje in de bar, als het weer is aangevuld, smaakt ook lekker.

Een bezoek aan Honfleur is echt geweldig en zeker de moeite waard. Het dorpje heeft een haventje en ligt via een sluis verbonden aan de Atlantische oceaan. De door tweede Wereld Oorlog is dit dorpje aardig bespaard gebleven, waardoor oude gebouwen uit de gouden eeuw ook nog behouden zijn gebleven. De combinatie met het schitterende weer, maakt deze dag super goed.

Ruud bemoeit zich wederom met een mooie vrouw, nu geeft hij advies hoe ze een foto moet maken ;-)

Prachtig! Op 17 april 1891 gebeurde die dag helemaal niets.
Een affiche wat veel gefotografeerd is!

Op de terugweg van Honfleur rijden we over de 2 inmense bruggen, 2 kunstwerken.
Een stop in een dorpje voor een koffie maakt de lokale kroeg even heel vol. De 2 oude dames zetten snel een pot koffie voor de gasten en weten niet zo goed hoe ze dit moeten verwerken.

Het hotel in Lille is midden in de binnenstad en zonder restaurant. Maar dat heeft onze lol niet weggenomen, doordat we nu bij een lekkere bistro binnen een super goed stuk eend hebben gegeten. Vooraf een smeuïge paté, hoofdgerecht een gegrilde eend rollade en als toetje een perfect samengestelde combinatie met een espresso! Frans genieten.

De laatste dag verloopt iets anders als gepland, aangezien ik de route mag voorrijden, maar ik heb niet de route uit het route boek en zet dus een eigen route op mijn navigatie. De eerste stap gaat al fout, namelijk de zoektocht naar een benzine station, de dicht bijzijnde is vervangen door een Mc Donalds en onderweg zijn we een deel van de groep kwijt geraakt. Henk pakt het over en we rijden de stad uit en pakken daar op de laatste benzine dampen van de Night Rod een tankbeurt. Daarna pakken we de snelweg en op het moment dat we de snelweg afdraaien, dan zijn we al in Belgie, komen we de andere groep tegen, die waren binnendoor gereden, maar zonder tankbeurt.
Het laatste stukje is gedeeltelijk binnendoor en de snelweg.

Een gave week, met leuke routes, een stukje geschiedenis en een leuke groep. Top.

Een indruk van de vakantie is ook te zien in deze film: